Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2186
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
luisfelipedasilveira.pdf2.74 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Scortegagna, Liamara-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771215J4pt_BR
dc.contributor.referee1Silva, Amarildo Melchiades da-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791022U0pt_BR
dc.contributor.referee2Frant, Janete Bolite-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721264P5pt_BR
dc.creatorSilveira, Luís Felipe da-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2016-07-22T15:43:22Z-
dc.date.available2016-07-22-
dc.date.available2016-07-22T15:43:22Z-
dc.date.issued2016-04-06-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2186-
dc.description.abstractIn this study, we analyze technological and methodological aspects of building a financial education course in methodology MOOC - Massive Open Online Course, this course with the inflation theme, with bias back to mathematics education. For the development of this research, we use the resources of qualitative and exploratory research, and seek to clarify concepts, and historical characteristics, aiming to build a course in the aforementioned methodology, guided readings and analysis on the Instructional Design and its features. It was also considered the ideal graphic design to offer a course on inflation prices, and also propose the structure of this course, with current and contextualized issues with our reality. The educational product, the result of this research is the structural proposal for a course in MOOC mode on inflation, using the Design Instructional closed with the presentation of the themes to be worked and a quiz at the end of this pilot MOOC. This work belongs to the line of research Information Technology and Communication in Mathematics Education of Professional Master's program in Mathematics Education at the Federal University of Juiz de Fora.pt_BR
dc.description.resumoNa presente pesquisa, analisamos aspectos tecnológicos e metodológicos da construção de um curso de Educação Financeira Escolar na metodologia MOOC – Massive Open Online Course, curso esse com o tema Inflação, com viés voltado à Educação Matemática. Para o desenvolvimento desta pesquisa, utilizamos recursos da pesquisa qualitativa e exploratória, e buscamos elucidar conceitos, históricos e características, objetivando a proposta de construção de um curso na metodologia citada, pautados em leituras e análises sobre o Design Instrucional e suas características. Foi considerado também o Design Gráfico ideal para oferecer um curso sobre Inflação de preços e propomos ainda a estrutura deste curso, com temas atuais e contextualizados com nossa realidade. O produto educacional, fruto desta pesquisa, é a proposta estrutural de um curso na modalidade MOOC sobre Inflação, utilizando o Design Instrucional Fechado, com a apresentação dos temas a serem trabalhados nesse MOOC piloto. Esse trabalho pertence à linha de pesquisa Tecnologia da Informação e Comunicação na Educação Matemática do programa de Mestrado Profissional em Educação Matemática da Universidade Federal de Juiz de Fora.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação Matemáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectMOOCpt_BR
dc.subjectEducação financeira escolarpt_BR
dc.subjectDesign instrucionalpt_BR
dc.subjectMathematics Educationpt_BR
dc.subjectMOOCpt_BR
dc.subjectFinancial Educationpt_BR
dc.subjectInstructional Designpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.titleMOOC na educação financeira: análise e proposta de desenvolvimentopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.