Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2136
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
alessandromarquescalil.pdf1.07 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Campos, Fernanda Cláudia Alves-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791012J8pt_BR
dc.contributor.referee1Santos, Neide dos-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee2Olímpio Júnior, Antônio-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770479T3pt_BR
dc.creatorCalil, Alessandro Marques-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4256025Z8pt_BR
dc.date.accessioned2016-07-22T15:13:12Z-
dc.date.available2016-07-18-
dc.date.available2016-07-22T15:13:12Z-
dc.date.issued2011-06-08-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2136-
dc.description.abstractThe modernization of Mathematics and the creation of the Brazilian Society of Mathematics Education signaled a change in teaching this discipline focused to students’ reality. This dissertation investigates the use that Mathematics teachers make of Information and Communication Technologies. For diagnosis and characterization of this scenario an instrument, a questionnaire, was applied in three different groups of Mathematics teachers: teachers of the Mathematics Educational Program; from the University distance education program; teachers from the Master degree program in Mathematics Education: and teachers from public and private schools in Juiz de Fora and its neighborhood. The first results indicate the restricted use of technology by teachers in learning activities and that even those who use distance education management systems to study are not considering their use with the students. At the end of the study we define a set of guidelines that may help teachers, managers and professors to increase the use of computers and distance education technologies among mathematics teachers.pt_BR
dc.description.resumoA modernização da Matemática e a criação da Sociedade Brasileira de Educação Matemática sinalizaram para uma mudança no ensino dessa disciplina visando torná-la mais próxima da realidade dos alunos. Nesta dissertação investiga-se o uso que os professores de Matemática fazem das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs). Para diagnóstico e caracterização desse cenário foi aplicado um instrumento, na forma de questionário, em três grupos distintos de professores de Matemática: professores do curso de Licenciatura em Matemática, modalidade a distância, da UFJF; professores alunos do Mestrado em Educação Matemática da UFJF e professores da rede pública e particular de Juiz de Fora e região. Os primeiros resultados apontam para o uso restrito das tecnologias pelos professores em suas atividades didáticas e que mesmo os professores que utilizam AVAs em sua formação não as estão adotando com seus alunos. Ao final do estudo é definido um conjunto de diretrizes que auxiliarão professores, administradores e formadores a ampliarem o uso das TICs e das AVAs pelos professores de Matemática.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação Matemáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectTecnologia da informação e comunicaçãopt_BR
dc.subjectAmbientes virtuais de aprendizagempt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectMathematics Educationpt_BR
dc.subjectInformation and Communication Technologiespt_BR
dc.subjectVirtual Learning Toolspt_BR
dc.subjectTeacher Educationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.titleCaracterização da utilização das TICs pelos professores de matemática e diretrizes para ampliação do usopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.