Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1928
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marivaldaabigailrofino.pdf699.63 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oliveira Júnior, Lourival Batista de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785751Y1pt_BR
dc.contributor.referee1Santos, Iolanda Cristina dos-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4131271A9pt_BR
dc.contributor.referee2Medeiros, Andréa Borges de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708758T8pt_BR
dc.creatorRofino, Marivalda Abigail-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8205064U2pt_BR
dc.date.accessioned2016-07-13T15:59:26Z-
dc.date.available2016-06-30-
dc.date.available2016-07-13T15:59:26Z-
dc.date.issued2012-10-05-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1928-
dc.description.abstractThis Plan for Educational Action (PAE in Portuguese) aims to evaluate the Continued Training Policy of Juiz de Fora from the perspective of the analysis of a course called “Meeting of the Municipal Literacy Teachers”, ministered by the teacher Elvira Souza Lima in the time between 2009 and 2011.Thus, we did a research with a qualitative approach, being semi structured interviews and documentary analysis the main instruments in the information collect. Based on the collect data, we described the structure and functioning of the Education Department of Juiz de Fora (SE- JF), Training Policy Department (DPF) and the Teacher’s Training Centre (CFP). We also described the Continued Training Policy and the course “Meeting of the Municipal Literacy Teachers”. Furthermore, we had an analytic discussion of public policies and initial and continued formation of teachers in order to justify, in theory, the proposal of a Distance Continued Training course for the Literacy Teachers.pt_BR
dc.description.resumoEste Plano de Ação Educacional (PAE) objetiva apresentar a Política de Formação Continuada da Rede Municipal de Juiz de Fora a partir de uma perspectiva de análise do curso “Encontro de Professores Alfabetizadores da Rede Municipal” ministrado pela professora Elvira Souza Lima no período de 2009 a 2011. Para tanto, realizamos uma pesquisa com abordagem qualitativa cujos principais instrumentos de coleta de dados foram entrevistas semiestruturadas e análises documentais. A partir dos dados coletados descrevemos a estrutura e o funcionamento da Secretaria de Educação de Juiz de Fora (SE-JF), do Departamento de Política de Formação (DPF) e do Centro de Formação do Professor (CFP). Descrevemos também a Política de Formação Continuada e o curso “Encontro de Professores Alfabetizadores da Rede Municipal”. Além disso, fizemos uma discussão analítica sobre políticas públicas e formação inicial e continuada de professores para fundamentar teoricamente a proposição de um Curso de Formação Continuada A Distância para os Professores Alfabetizadores.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas públicas educacionaispt_BR
dc.subjectPolíticas de formação continuadapt_BR
dc.subjectProfessorpt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectEducational public policiespt_BR
dc.subjectContinued training policypt_BR
dc.subjectTeacherpt_BR
dc.subjectLiteracypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOpt_BR
dc.titlePolítica de formação continuada na rede municipal de Juiz de Fora – MG: uma perspectiva de análise a partir do curso encontro de professores alfabetizadores, no período de 2009 a 2011pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.