Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18884
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vitoriamariaferreirademagalhaesserri.pdfPDF/A3.04 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Miranda, Denise Rangel-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3857136891942271pt_BR
dc.contributor.referee1Alves, Alesandra Maia Lima-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4249189703227909pt_BR
dc.contributor.referee2Pereira, Maria Leopoldina-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3894253772858993pt_BR
dc.creatorSerri, Vitoria Maria Ferreira de Magalhães-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2025-06-09T14:09:44Z-
dc.date.available2025-06-06-
dc.date.available2025-06-09T14:09:44Z-
dc.date.issued2025-04-04-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18884-
dc.description.abstractThe dissertation developed in the Professional Master's Program in Management and Evaluation of Education at the Federal University of Juiz de Fora investigates the use of Information and Communication Technologies (ICT) in the management of the Regional Education Superintendence (SRE) of Manhuaçu, focusing on the implementation of the Digital School Diary (DED) and the monitoring of the School Inspection Service (SIE). Grounded in Carleto’s (2009) reflections on technological challenges in education, Fazenda’s (2008) conception of interdisciplinarity, and Giddens’ (2012) perspective on reflexive modernity, the study analyzes how ICTs influence administrative efficiency and educational quality, while highlighting obstacles such as poor infrastructure, lack of continuous professional development, and systemic integration difficulties. Using a mixed-methods approach, including structured questionnaires, interviews, and document analysis, the results show that although the DED has the potential to optimize record-keeping and management processes, its effectiveness depends on overcoming technical barriers and building new professional practices. Monitoring through the SIE also requires advances in technological integration and institutional communication. As a response, an Educational Action Plan (PAE) is proposed, including a diagnosis of school technological infrastructure, continuous professional development programs, and the creation of decentralized technical support. The study emphasizes the need for public policies that, in an articulated and interdisciplinary way, promote the training of managers and educators for the digital culture, consolidating an educational management that is data-driven, innovative, and socially committed.pt_BR
dc.description.resumoA dissertação desenvolvida no Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora investiga o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na gestão da Superintendência Regional de Ensino (SRE) de Manhuaçu, com foco na implementação do Diário Escolar Digital (DED) e no monitoramento do Serviço de Inspeção Escolar (SIE). Fundamentado nas reflexões de Carleto (2009) sobre os desafios tecnológicos na educação, na concepção de interdisciplinaridade de Fazenda (2008) e na perspectiva de modernidade reflexiva de Giddens (2012), o estudo analisa como as TICs influenciam a eficiência administrativa e a qualidade educacional, além de evidenciar obstáculos como a precariedade da infraestrutura, a carência de formação continuada e as dificuldades de integração sistêmica. Adotando metodologia mista, com aplicação de questionários, entrevistas e análise documental, os resultados indicam que, embora o DED tenha potencial para otimizar registros e processos de gestão, sua efetividade depende da superação de barreiras técnicas e da construção de novas práticas profissionais. O monitoramento do SIE também carece de avanços na integração tecnológica e na comunicação institucional. Como resposta a esses desafios, propõe-se um Plano de Ação Educacional (PAE) que contempla o diagnóstico da infraestrutura tecnológica das escolas, programas de capacitação contínua e a criação de suporte técnico descentralizado. O estudo evidencia a necessidade de políticas públicas que promovam, de forma articulada e interdisciplinar, a formação de gestores e educadores para a cultura digital, consolidando uma gestão educacional orientada por dados, inovadora e socialmente comprometida.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectTecnologias da informação e comunicaçãopt_BR
dc.subjectSuperintendência regional de ensinopt_BR
dc.subjectDiário escolar digitalpt_BR
dc.subjectServiço de inspeção escolarpt_BR
dc.subjectGestão educacionalpt_BR
dc.subjectInformation and communication technologiespt_BR
dc.subjectRegional education superintendencept_BR
dc.subjectDigital school diarypt_BR
dc.subjectSchool inspection servicept_BR
dc.subjectEducational managementpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleO uso de tecnologias e ferramentas digitais na gestão da superintendência regional de ensino de Manhuaçu: diário escolar digital x monitoramento do serviço de inspeção escolarpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons