Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18269
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gleisonabrantescardoso.pdfPDF/A2.25 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ribeiro, Nathalia Roland de Souza-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7628510354450905pt_BR
dc.contributor.referee1Damasceno, Fernanda Ribeiro do Carmo-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1800659813112562pt_BR
dc.contributor.referee2Souza, Keila Tinoco de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6524634571365700pt_BR
dc.creatorCardoso, Gleison Abrantes-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9035198722196725pt_BR
dc.date.accessioned2025-02-28T13:45:43Z-
dc.date.available2024-10-18-
dc.date.available2025-02-28T13:45:43Z-
dc.date.issued2024-06-05-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18269-
dc.description.abstractThe general objective of this work was to comparatively analyze the main models for providing water supply and sewage services in Brazil, considering coverage criteria, quality of services provided, operational efficiency, financial sustainability and social aspects. To this end, specific objectives were established that include the comparison of services provided by different models, such as direct municipal administration, indirect municipal administration, state sanitation companies and private companies, at different geographic scales: national, macroregional and state. This study also takes a detailed approach to the history of sanitation in the country, identifying developments that have shaped current systems, and critically analyzes public sanitation policies, highlighting their social, economic and environmental impacts. Using secondary data from the 2023 National Sanitation Information System, referring to the base year 2022, the research applies univariate analysis tools of descriptive statistics to make comparisons of different management models. The analysis revealed that direct and indirect municipal administrations are more effective in covering water services, while private companies stand out in sewage treatment. State companies perform better in water quality, but face challenges in financial management and implementation of the social tariff. The North and Northeast regions, predominantly administered directly by municipalities, suffer from structural and financial deficiencies, presenting difficulties in supplying water with adequate quality and financial sustainability. In the South and Central-West, indirect administrations stand out for their operational efficiency.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho teve como objetivo geral analisar comparativamente os principais modelos de prestação de serviços de abastecimento de água e esgotamento sanitário no Brasil, considerando critérios de cobertura, qualidade dos serviços prestados, eficiência operacional, sustentabilidade financeira e aspectos sociais. Para isso, foram estabelecidos objetivos específicos que incluem a comparação dos serviços prestados por diferentes modelos, como administração direta municipal, administração indireta municipal, companhias estaduais de saneamento e empresas privadas, em diversas escalas geográficas: nacional, macrorregional e estadual. Este estudo também adota uma abordagem detalhada da história do saneamento no país, identificando desenvolvimentos que moldaram os sistemas atuais, e analisa criticamente as políticas públicas de saneamento, destacando seus impactos sociais, econômicos e ambientais. Utilizando dados secundários do Sistema Nacional de Informações sobre Saneamento de 2023, referente ao ano base de 2022, a pesquisa aplica ferramentas de análise univariada da estatística descritiva para realizar comparações dos diferentes modelos de gestão. A análise revelou que as administrações municipais diretas e indiretas são mais eficazes na cobertura dos serviços de água, enquanto as empresas privadas se destacam no tratamento de esgoto. As companhias estaduais apresentam melhor desempenho na qualidade da água, mas enfrentam desafios na gestão financeira e na implementação da tarifa social. As regiões Norte e Nordeste, predominantemente administradas diretamente pelos municípios, sofrem com carências estruturais e financeiras, apresentando dificuldades no fornecimento de água com qualidade adequada e na sustentabilidade financeira. No Sul e Centro-Oeste, as administrações indiretas se destacam pela eficiência operacional.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Engenhariapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectSaneamento básicopt_BR
dc.subjectAdministraçãopt_BR
dc.subjectModelos de gestãopt_BR
dc.subjectEficiênciapt_BR
dc.subjectQualidadept_BR
dc.subjectBasic sanitationpt_BR
dc.subjectAdministrationpt_BR
dc.subjectManagement modelspt_BR
dc.subjectEfficiencypt_BR
dc.subjectQualitypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIASpt_BR
dc.titleAnálise comparativa de modelos de prestação de serviços de saneamento básicopt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Engenharia Civil - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons