Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15125
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mariaeduardacarolinepereiraesilva.pdf10.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santiago, Mylene Cristina-
dc.contributor.advisor1Latteslattes.cnpq.br/0803555578064293pt_BR
dc.contributor.referee1Callian, Giovana Rabite-
dc.contributor.referee1Latteslattes.cnpqpt_BR
dc.creatorSilva, Maria Eduarda Caroline Pereira-
dc.creator.Latteslattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2023-02-28T12:12:10Z-
dc.date.available2022-12-04-
dc.date.available2023-02-28T12:12:10Z-
dc.date.issued2022-12-04-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15125-
dc.description.abstractThis experience report was carried out seeking to explain the learning process, as a student of the institutional scholarship program for teaching initiation at the Federal University of Juiz de Fora. With the objective of presenting an experience report regarding the formative experiences lived at PIBID, this course conclusion work deals with fundamental elements in the area of literacy studies, as an elementary path in the quantitative and qualitative improvement of Brazilian education, using as references activities developed during the period of immersion in school for initiation into teaching. The work highlights the importance of articulation between basic education and higher education in the teacher training process, as well as demonstrates the efforts undertaken by the literacy subproject team during the pandemic period.pt_BR
dc.description.resumoEste relato de experiência foi realizado buscando explicitar o processo de aprendizagem, enquanto aluna do programa institucional de bolsa de iniciação à docência na Universidade Federal de Juiz de Fora. Com o objetivo de apresentar um relato de experiência referente às experiências formativas vivenciadas no PIBID, este trabalho de conclusão de curso versa sobre elementos fundamentais na área de estudos sobre alfabetização como percurso elementar na melhora quantitativa e qualitativa da educação brasileira, usando como referências atividades desenvolvidas durante o período de imersão na escola para iniciação à docência. O trabalho evidencia a importância da articulação entre educação básica e ensino superior no processo de formação docente, como também demonstra os esforços empreendidos pela equipe do subprojeto de alfabetização durante o período de pandemia.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/*
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPibidpt_BR
dc.subjectLearning PIBIDpt_BR
dc.subjectLiteracypt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectPibidpt_BR
dc.subject.cnpqEducaçãopt_BR
dc.titlePibid alfabetização: relato de experiência formativa no programa institucional de bolsa de iniciação à docência em tempos de pandemiapt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia presencial - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons