Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15119
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
priscilareisvieira.pdf50.4 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: Trilha da memória museu Mariano Procópio: o uso de jogos pedagógicos no ensino de história
Author: Vieira, Priscila Reis
First Advisor: Quiossa, Amanda Sangy
Referee Member: Martins, Marcus Leonardo Bomfim
Resumo: O objetivo deste trabalho é apresentar a proposição do jogo denominado “Trilha da Memória Museu Mariano Procópio”, elaborado a partir de visitas guiadas e observações no Museu Mariano Procópio em Juiz de Fora, Minas Gerais. Tal jogo visa contribuir para as discussões que envolvem a temática museus, jogos pedagógicos, educação patrimonial e o ensino de história. A metodologia utilizada será a abordagem qualitativa baseada em pesquisa bibliográfica e documental. Espera-se, com este trabalho, contribuir para o ensino de história, estimular o uso de jogos pedagógicos no ambiente escolar e alcançar, por meio destes, conhecimento, valorização e apropriação do patrimônio cultural do município de Juiz de Fora.
Abstract: The objective of this work is to present the proposition of the game called “Memory Trail Mariano Procópio Museum”, elaborated from guided tours and observations at the Mariano Procópio Museum in Juiz de Fora, Minas Gerais. This game aims to contribute to the debates that involve museums, pedagogical games, heritage education and the teaching of history. The methodology used will be a qualitative approach based on bibliographic and documentary research. It is hoped that this work contributes to the teaching of history, to stimulate the use of pedagogical games in the school environment and to achieve, through them, knowledge, appreciation and appropriation of the cultural heritage of the municipality of Juiz de Fora.
Keywords: Patrimônio
Museus
Educação patrimonial
Jogos pedagógicos
Ensino de história
Heritage
Museums
Heritage education
Pedagogical games
History teaching
CNPq: Educação
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15119
Issue Date: 28-Aug-2022
Appears in Collections:Pedagogia presencial - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons