Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15060
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
camilaaparecidadealmeida.pdf1.81 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ribeiro, Simone da Silva-
dc.contributor.advisor1Latteslattes.cnpq.br/4733540920244003pt_BR
dc.contributor.referee1Souza, Dileno Dustan Lucas-
dc.contributor.referee1Latteslattes.cnpq.br/0438813085386094pt_BR
dc.creatorAlmeida, Camila Aparecida de-
dc.creator.Latteslattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2023-02-09T14:48:49Z-
dc.date.available2023-01-23-
dc.date.available2023-02-09T14:48:49Z-
dc.date.issued2023-01-23-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15060-
dc.description.abstractSome students dream of becoming authors of books, but what should we mobilize to achieve this aspiration? Looking at the present day, it is possible to observe a precarious contact with literature in schools, together with teachers who lack literary knowledge. For this reason, the theme selected for this research will move in this direction, seeking answers to the question: How to train children's literature authors? Thus, our general objective will be to investigate how Renato Moriconi became an author, mobilizing the following specific objectives: to verify how Renato Moriconi's insertion into the literary world developed; to detect how Renato Moriconi's growth occurred; to explore the creative process in the work "Bocejo"; and, finally, to identify the role of access to literature in the formation of the student and the teacher. Therefore, in order to achieve our goals, we opted for the qualitative approach of documentary research. The possible solution found will fall on the role of access to literature. Keywords: Author training. Renato Moriconi. Literary Practices. Image-book.pt_BR
dc.description.resumoAlguns alunos sonham em se tornar autores de livros, mas o que devemos mobilizar para alcançar esse anseio? Ao lançar nosso olhar para os dias atuais é possível observar um contato precário com a literatura nas escolas, juntamente com formações docentes carentes dos conhecimentos literários. Por isso, a temática selecionada para a pesquisa caminhará nessa direção, buscando respostas para a questão: Como formar autores de literatura infantil? Assim, nosso objetivo geral será investigar como Renato Moriconi tornou-se autor, mobilizando os seguintes objetivos específicos: verificar como se desenvolveu a inserção de Renato Moriconi no mundo literário; detectar como ocorreu o crescimento de Renato Moriconi; explorar o processo criativo na obra “Bocejo”; e, por fim, identificar o papel do acesso à literatura na formação do aluno e do professor. Portanto, visando alcançar nossas metas optamos pela abordagem qualitativa de pesquisa documental. A possível solução encontrada recairá sobre o papel do acesso à literatura.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectFormação de autorespt_BR
dc.subjectRenato Moriconipt_BR
dc.subjectPráticas literáriaspt_BR
dc.subjectLivroimagempt_BR
dc.subject.cnpqEducaçãopt_BR
dc.titleA formação de autores a partir do caso de Renato Moriconi: somos responsáveis por nossas "rosas" literáriaspt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia presencial - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons