Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14936
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bonomo, Larissa de Freitas-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7165040970220720pt_BR
dc.contributor.referee1Carneiro, Angélica Cotta Lobo Leite-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6240453823014026pt_BR
dc.contributor.referee2Forechi, Ludimila-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0815202432844175pt_BR
dc.creatorMatos, Larissa Pereira-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0653326611458471pt_BR
dc.date.accessioned2023-01-19T13:41:35Z-
dc.date.available2023-01-18-
dc.date.available2023-01-19T13:41:35Z-
dc.date.issued2023-01-10-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14936-
dc.description.abstractThe Expanded Center for Family Health and Primary Care (NASF-AB) is made up of professionals from different professions who work to support health teams. The objective was to understand the perspective of NASF-AB professionals from a municipality in Minas Gerais on education and interprofessional work in health. Quali-quantitative methodology was adopted, using an online questionnaire and conducting a focus group. The challenges found for interprofessional work were the existence of gaps in health education, lack of engagement, fragility in comprehensive care, lack of infrastructure and integration between levels of care. The potentialities were the recognition of the importance of all professionals for comprehensive care, integration between professionals and between them and the patient/family/community, and teaching-service-community integration. Changes in the training and strengthening of permanent education become necessary for the implementation of interprofessional collaborative practices.pt_BR
dc.description.resumoO Núcleo Ampliado de Saúde da Família e Atenção Básica (NASF-AB) é composto por profissionais de diferentes profissões que atuam apoiando as equipes de saúde. Objetivou-se compreender a perspectiva dos profissionais do NASF-AB de um município de Minas Gerais sobre a educação e o trabalho interprofissional em saúde. Adotou-se metodologia quali-quantitativa, utilizando-se de aplicação de questionário online e realização de grupo focal. Os desafios encontrados para o trabalho interprofissional foram a existência de lacunas na formação em saúde, ausência de engajamento, fragilidade na integralidade do cuidado, falta de infraestrutura e de integração entre os níveis de atenção. As potencialidades foram o reconhecimento da importância de todos os profissionais para o cuidado integral, integração entre profissionais e entre eles e o paciente/família/comunidade e integração ensino-serviço-comunidade. Tornam-se necessárias mudanças na formação e fortalecimento da educação permanente para implementação das práticas colaborativas interprofissionais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora - Campus Avançado de Governador Valadarespt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICV - Instituto de Ciências da Vidapt_BR
dc.publisher.initialsUFJF/GVpt_BR
dc.rightsAcesso Embargadopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação interprofissionalpt_BR
dc.subjectAprendizagem colaborativapt_BR
dc.subjectAtenção primária à saúde.pt_BR
dc.subjectEducação permanentept_BR
dc.subjectInterprofessional educationpt_BR
dc.subjectCollaborative learningpt_BR
dc.subjectPrimary health carept_BR
dc.subjectLife-long learningpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FARMACIApt_BR
dc.titleEducação e trabalho interprofissional em saúde: perspectiva de profissionais do núcleo ampliado de saúde da família e atenção básica (NASF-AB)pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Farmácia - Campus GV



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons