Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14771
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ionesilvavilelapicoli.pdf20.8 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Tese
Title: Das tiras ao YouTube: Mônica e as representações do feminino nas narrativas transmídia Turma da Mônica
Author: Pícoli, Ione Silva Vilela
First Advisor: Ferreira, Rogério de Souza Sérgio
Referee Member: Magaldi, Carolina Alves
Referee Member: Fajardo, Luís Cláudio Costa
Referee Member: Defilippo, Juliana Gervason
Referee Member: Costa, Lucas Esperança da
Resumo: Esta tese tem como objetivo analisar as representações de gênero da personagem Mônica nas narrativas transmídia Turma da Mônica. Ao elegermos a temática da representação de gênero como categoria de análise, impôs-se o desafio de identificarmos como suas relações são estabelecidas no universo infantil e no universo adolescente. A hipótese principal é que dessas representações emergem duas identidades distintas, que contemplam uma identidade legitimadora e uma identidade de resistência, dentro das perspectivas apontadas por Manuel Castells (2008). Consideramos, nesta pesquisa, as histórias em quadrinhos (HQs) Turma da Mônica como tecnologias de gênero e, nesse sentido, as discussões no universo infantil foram realizadas por meio do artefato cultural brinquedo (BROUGÈRE, 2004) e, no universo adolescente, pela ótica do dispositivo amoroso (ZANELLO, 2018). Para o seu desenvolvimento, apresentamos apontamentos sobre a história das HQs, sobre os movimentos feministas, bem como analisamos a trajetória de quase seis décadas da protagonista por meio dos cinco suportes selecionados: tiras, revistas, Graphic MSP, Mônica Toy e Editorial Turma da Mônica Jovem. Abordamos questões relativas aos conceitos “Cultura da Convergência”, “Cultura Participativa” e o caráter da obra enquanto narrativa transmídia, dentro dos preceitos de Henry Jenkins (2009).
Abstract: This dissertation aims to analyze the representations of gender of the character Mônica in the transmedia narratives of Turma da Mônica. Upon choosing the theme of gender representation as a category of analysis, we came across the challenge of identifying the ways its relations are established in the infant and adolescent universes. The main hypothesis is that, from these representations, emerge two distinct identities which contemplate a legitimate identity as well as an identity of resistance according to the perspective mentioned by Manuel Castells (2008). In this research, we take into consideration the comic strips Turma da Mônica as gender technology. Therefore, the discussions in the infant universe were carried out through the toy cultural artefact (BROUGÈRE, 2004) and in the adolescent universe from the point of view of the loving element (ZANELLO, 2008). For the development of this work, we present notes about the history of the Comic Strips, about the feminist movements, as well as the analysis of the trajectory of almost six decades of the protagonist in the five selected supports: comic strips, magazines, Graphic MSP, Mônica Toy and Turma da Mônica Jovem Editorial. We approach issues related to the concepts of “Convergence Culture”, “Participatory Culture” and the nature of the work as transmedia narrative aligned with the theoretical precepts of Henry Jenkins (2009).
Keywords: Representações de gênero
Turma da Mônica
Tecnologias de gênero
Gender representations
Gender technologies
CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Letras
Program: Programa de Pós-graduação em Letras: Estudos Literários
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
DOI: https://doi.org/10.34019/ufjf/te/2022/00110
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14771
Issue Date: 6-Sep-2022
Appears in Collections:Doutorado em Letras - Estudos Literários (Teses)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons