Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1323
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
robertsonsaraiva.pdf2.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Raça e cor nos resultados do Avalia-BH: o desempenho dos estudantes e as políticas de equidade racial na rede municipal de educação
Author: Saraiva, Robertson
First Advisor: Oliveira, Lina Kátia Mesquita de
Referee Member: Bocchetti, André
Referee Member: David, Marcus Vinícius
Resumo: O presente trabalho expõe os resultados da pesquisa “Raça e cor nos resultados do Avalia-BH: o desempenho dos estudantes e as políticas de equidade racial na Rede Municipal de Educação”, desenvolvida no Programa de Pós-Graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública da Universidade Federal de Juiz de Fora para obtenção dograu de mestre. As diferenças de rendimento entre alunos brancos e negros é um tema de extrema relevância e bastante pesquisado no Brasil,assim como presente no trabalho de Carvalho (2005), bem como em relatórios do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Nesse contexto, a investigação realizada neste trabalho tem como foco o desempenho dos alunos do 3º, 5º e 9º anos do ensino fundamental da cidade de Belo Horizonte, obtidos por meio dos resultados da avaliação externa própria do município, o Avalia-BH. Optou-se por fazer um recorte específico, explorando esse sistema de avaliação a partir dos resultados em Língua Portuguesa do ano de 2013. Além de analisar a distribuição dos grupos étnicos nos níveis de aprendizagem, foi feito um cruzamento dos resultados com o nível socioeconômico desses educandos. Observou-se a ausência de equidade nos resultados, o que mostra a necessidade de estudos mais aprofundados sobre a temática raça/cor com destaque à sua invisibilidade histórica. Por fim, foram elaboradas ações indicadas no Plano de Ação Educacional,tendo por objetivo contribuir para a modificação de tal realidade.
Abstract: This paper presents the results of the research "Race and Skin-Color in the results of Avalia-BH: student performance and the politics of racial equity in Municipal Education Network", developed in the Post-Graduate Program of Professional Management and Evaluation of Public Schools from Federal University of Juiz de Fora for the Masters degree achievement. The efficiency differences between white and black students is an extreme research relevant topic in Brazil, as it can be seen on Carvalho (2005) paper, and also in reports of the National Institute of Educational ResearchsAnisio Teixeira (INEP). Given that context, the research conducted in this paper has its main focus the performance of students in 3rd, 5th and 9th grades of elementary school in the city of Belo Horizonte, obtained by means of the results from the external evaluation of the municipality, the Avalia-BH. We opted to focuses mainly in explore this evaluation system from the results in portuguese, in the year of 2013. In addition to analyzing the distribution of ethnic groups in levels of learning, a cross-check with the socioeconomic status of these students was made. We noted a lack of equity in the results, which demonstrates the need of further studies on the themes of race/skin-color, highlighting its historical invisibility. Finally, actions were indicated in the Educational Action Plan, in order to contribute to the modification of such realities.
Keywords: Avalia-BH
Raça/cor
Equidade
Avalia-BH
Race/skin-color
Equity
Symbolical violence
Racial democracy
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1323
Issue Date: 28-Nov-2014
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.