Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1262
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mariadaconceicaoborbadealbuquerque.pdf890.54 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Borges, Eliane Medeiros-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781809U1pt_BR
dc.contributor.referee1Souza, Elisabeth Gonçalves de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4751772Y5pt_BR
dc.contributor.referee2Oliveira, Roberto Perobelli de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702089E5pt_BR
dc.creatorAlbuquerque, Maria da Conceição Borba de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4474688T7pt_BR
dc.date.accessioned2016-05-02T00:39:02Z-
dc.date.available2016-04-25-
dc.date.available2016-05-02T00:39:02Z-
dc.date.issued2015-01-23-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1262-
dc.description.abstractThe present dissertation aims to analyze the development of the School Learning Management Program (GESTAR II) in the Cristo Rei School, of the Pernambuco State Education Network, within the period from 2010 to 2011, through continued education meetings on the Portuguese Language. The choice of this particular school unit is due to its emphasis and development on the participation of the Portuguese teachers present in the continued education meeting offered by the program. In order to perform the investigation, we chose to make use of semi-structured interview with the participants in the educators group, with the group of course teachers, and with the management teams in the State Department of Education of Pernambuco and Federal University of Pernambuco, who are responsible for the GESTAR II educational meetings. After the analysis of the data, we find the process of development of the program in the Cristo Rei school was hampered due to the absence of effective communication between the management teams responsible for the implementation of the program in the state of Pernambuco. As a conclusion, in the third chapter, we present a Plan of Educational Intervention, directed at the Cristo Rei school, aiming at the improvement in the daily execution of the program.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação analisa o desenvolvimento do Programa Gestão de Aprendizagem Escolar (GESTAR II) na Escola Cristo Rei, da Rede Estadual de Educação de Pernambuco, no período de 2010 a 2011, por meio dos encontros de formação continuada de Língua Portuguesa. A escolha dessa unidade escolar se justifica devido ao seu empenho e desenvolvimento na participação do grupo de professores de Língua Portuguesa na formação continuada ofertada pelo Programa. Para realizamos a investigação optamos pela utilização da entrevista com roteiro semiestruturado aplicada aos participantes do grupo de professores formadores, com o grupo de professores cursistas e com as equipes gestoras da Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco e da Universidade Federal de Pernambuco, responsáveis pelas capacitações do GESTAR II. Após a análise dos dados, constatamos que o desenvolvimento do programa na Escola Cristo Rei foi dificultado pela ausência de uma comunicação entre as equipes gestoras responsáveis pela implantação do programa no estado de Pernambuco. Ao final da dissertação, apresentamos um Plano de Intervenção Educacional direcionado para a Escola Cristo Rei com o intuito de aprimorarmos a execução cotidiana do programa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma Gestar IIpt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectFormação continuadapt_BR
dc.subjectGestar Program IIpt_BR
dc.subjectSchool managementpt_BR
dc.subjectContinued educationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleA Escola Estadual Cristo Rei e o Gestar II: apropriações de um programa de formação continuadapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.