Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/12225
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
anapaulagangiferreira.pdf4.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antunes, Katiuscia Cristina Vargas-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7309708713801729pt_BR
dc.contributor.referee1Oliveira, Rafaela Reis Azevedo de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3922174218234114pt_BR
dc.contributor.referee2Monteiro, Lívia Nascimento-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0668067809335427pt_BR
dc.creatorFerreira, Ana Paula Gangi-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0561395450502478pt_BR
dc.date.accessioned2021-01-18T21:14:43Z-
dc.date.available2021-01-18-
dc.date.available2021-01-18T21:14:43Z-
dc.date.issued2019-12-16-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/12225-
dc.description.abstractThis dissertation, developed within thes cope of the Professional Masterin Management and Evaluation of Education (PPGP) of the Center for Public Policies and Evaluation of Educatio of the Federal University of Juiz de Fora (CAED/UFJF), intends to analyze how the relations between teachers and students at theFrancisco Ribeiroda Fonseca State School, located in Ouro Fino, southern Minas Gerais come to happen.Weunder stand the development of this research as necessary in this school context because the weaknesses found in theteacher-student relationship interfere in the development of the student who presents difficulties during the teaching and learning process. Giventhis, the management case to be studied will discuss high school and its perceptions throughou thistory. The defined objective is to analyze the effects of teacher X student relationship on the academic performance of EEFRF High School students and to propose an Educational Action Plan (PAE). Based on the results analyzed in the conversation circles, there are purpose fulactions in the segments observed in the research (teachers and students) and also one for the family, as we detected the need for family participation in the school context to improve the relationship of the subjects involved. The proposed actions accord in g to the obtained results in the research aim at consolidating the hearing and dialog process between the teachers, students and parents o fEEFRF. We assume as hypothesis that such relation ship is a relevant factor for the satisfactory performance of students.To investigate it, we will use the conversation wheels as a methodology and field research as an instrument. The theoretical framework will be based on the authors: Bernard Charlot, Paulo Freire, Maria do Céu Roldão and Heloísa Lück.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação,desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP)do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAED/UFJF),pretende analisar como ocorrem as relações entre professores e alunos da Escola Estadual Francisco Ribeiro da Fonseca,localizada em Ouro Fino, Sul de Minas Gerais.Entendemos o desenvolvimento desta pesquisa como necessário neste contexto escolar, pois as fragilidades encontradas na relação professor-aluno interferem no desenvolvimento do discente que apresenta dificuldades durante o processo de ensino e aprendizagem.Frente a isso,o caso de gestão estudado discute o Ensino Médio e suas percepções ao longo da história. O objetivo definido é o de analisar os efeitos da relação professor X aluno no desempenho acadêmico dos alunos do Ensino Médio da EEFRF e propor um Plano de Ação Educacional(PAE). Com base nos resultados analisados nas rodas de conversa,apresentam-se ações propositivas nos segmentos observados na pesquisa (professores e alunos) e também uma para a família,pois detectamos a necessidade da participação da família no contexto escolar para melhora da relação dos sujeitos envolvidos.As ações propostas de acordo com os resultados obtidos na pesquisa visam consolidar o processo de escuta e diálogo entre os professores, alunos e pais da EEFRF. Assumimos como hipótese que tal relação é fator relevante para o desempenho satisfatório dos alunos. Para investigá-la, utilizamos como metodologia as rodas de conversa e como instrumento a pesquisa de campo.O referencial teórico foi baseado nos autores: Bernard Charlot, Paulo Freire, Maria do Céu Roldão e Heloísa Lück.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectIntervenção pedagógicapt_BR
dc.subjectRelação professor-alunopt_BR
dc.subjectHigh schoolpt_BR
dc.subjectPedagogical Interventionpt_BR
dc.subjectTeacher-studentrelationshippt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.titleA relação professor e aluno e seus reflexos na aprendizagem: estudo de caso em uma escola de ensino médiopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons