Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11981
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
joseignacioribeiromarinho.pdf3.61 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
joseignacioribeiromarinho.pdf5.12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Nogueira, Elza de Sá-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7608248371335528pt_BR
dc.contributor.referee1Silva, Anderson Pires da-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7393061440168534pt_BR
dc.contributor.referee2Medeiros, Valéria da Silva-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1398884199872018pt_BR
dc.creatorMarinho, José Ignacio Ribeiro-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1190055152229839pt_BR
dc.date.accessioned2020-12-04T13:08:19Z-
dc.date.available2020-12-03-
dc.date.available2020-12-04T13:08:19Z-
dc.date.issued2020-09-18-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11981-
dc.description.abstractThe present reasearch is located in the area of Literature Teaching, having developed from the context of a seventh year class, from Elementary School II, from Municipal School Francisco de Mattos Ligiéro, located in Itaperuna/RJ. Such proposal circumscribe in the macro project “The construction of a literary repertory in Elementary School II”, developed by the professor Elza de Sá Nogueira, in the context of the Professional Master’s in Letters (PROFLETTERS), from the Federal University of Juiz de Fora. In such project, we studied the textual genre comic strips and elaborated an approach of the character Armandinho, from Alexandre Beck, Santa Catarina cartoonist and illustrator, for the seventh year of ESII, aiming at expanding the student’s artistic-literary repertory regarding the specificities of the verbal-visual language and the comic strips genre, including the development of the inference ability which constitutes one of the elementary ability in what the reading axis, in the Portuguese Language discipline. It is, methodologically, an action research; therefore, we based in Michel Jean Marie Thiollent (1992). Although we have elaborated a proposal for pedagogical intervention, based on a previous diagnosis of the class, due to the covid-19 pandemic, we were unable to develop it in the classroom, which characterizes this work as proposeful. The theoretical investigation of this research was based by Antonio Candido (2004), Ingedore Grünfeld Villaça Koch (2014), Itamar Even-Zohar (2013), Luiz Antônio Marchuschi (2008), Paulo Eduardo Ramos (2007 and 2017), Scott McCloud (2005), Wolfgang Iser (1996 and 1999), among other authors.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa situa-se na área de Ensino de Literatura, tendo-se desenvolvido a partir do contexto de uma turma de sétimo ano, do Ensino Fundamental II, da Escola Municipal Francisco de Mattos Ligiéro, localizada em Itaperuna/RJ. Tal proposta circunscreve-se no macroprojeto “A construção de repertório literário no Ensino Fundamental II”, desenvolvido pela professora Elza de Sá Nogueira, no contexto do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), da Universidade Federal de Juiz de Fora. Em tal projeto, estudamos o gênero textual tirinhas em quadrinhos e elaboramos uma abordagem da personagem Armandinho, de Alexandre Beck, cartunista e ilustrador catarinense, para o sétimo ano do EFII, visando à ampliação do repertório artístico-literário dos alunos quanto às especificidades da linguagem verbo-visual e do gênero tirinhas em quadrinhos, incluindo-se o desenvolvimento da habilidade da inferência, que se constitui como uma das habilidades elementares no que tange ao eixo leitura, na disciplina Língua Portuguesa. Trata-se, metodologicamente, de uma pesquisa-ação; para tanto, baseamo-nos em Michel Jean Marie Thiollent (1992). Apesar de termos elaborado uma proposta de intervenção pedagógica, a partir de um diagnóstico prévio da turma, devido à pandemia da covid-19, não pudemos desenvolvê-la em sala de aula, o que caracteriza este trabalho como propositivo. A investigação teórica desta pesquisa ancorou-se Antonio Candido (2004), Ingedore Grünfeld Villaça Koch (2014), Itamar Even-Zohar (2013), Luiz Antônio Marcuschi (2008), Paulo Eduardo Ramos (2007 e 2017), Scott McCloud (2005), Wolfgang Iser (1996 e 1999), dentre outros autores.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Letraspt_BR
dc.publisher.programMestrado Profissional em Letras (ProfLetras)pt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectEnsino de literaturapt_BR
dc.subjectTirinhas em quadrinhospt_BR
dc.subjectArmandinhopt_BR
dc.subjectAmpliação do repertório artístico-literáriopt_BR
dc.subjectLiterature teachingpt_BR
dc.subjectComic stripspt_BR
dc.subjectArmandinhopt_BR
dc.subjectExpansion of the artisticpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.titleAs tirinhas em quadrinhos de Armandinho na ampliação do repertório artístico-literário do jovem leitor nos anos finais do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons