Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10896
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
camiladossantossouza.pdf598.63 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: O ensino da cultura indígena na rede pública do estado de São Paulo
Author: Souza, Camila dos Santos
First Advisor: Theophilo, Gabriela Alexandra Mitidieri Malta Cals
Referee Member: Christofoletti, Rodrigo
Resumo: O presente projeto de intervenção tem como finalidade analisar o ensino da cultura indígena na rede do Estado de São Paulo. Assim, foram realizadas diversas ações com as turmas do 2ºano do Ensino Médio de uma Escola Pública de Ensino Integral do município de São Vicente/SP. O projeto partiu da análise do livro didático “Tempos Modernos, Tempos de Sociologia”, escrito por Helena Bomeny, da obra “Raça e história”, escrito por Lévi-Strauss e do livro “O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil”, do antropólogo Darcy Ribeiro. A partir do levantamento dos dados, percebeu-se o quanto é fundamental o ensino da história e da cultura indígenas em sala de aula, pois vemos reproduzirem-se representações preconceituosas acerca dos povos indígenas. O objetivo do projeto de intervenção é tornar os alunos aptos a compreenderem a história e a cultura indígenas de um ponto de vista antropológico e sociológico.
Abstract: This intervention project aims to analyze the teaching of indigenous culture in the network of the State of São Paulo. Thus, several actions were carried out with the classes of the 2nd year of High School of a Public School of Integral Education in the city of São Vicente / SP. The project came from the analysis of the textbook “Modern Times, Times of Sociology”, written by Helena Bomeny, of the work “Race and history”, written by Lévi-Strauss and from the book “The Brazilian People: The Formation and Meaning of Brazil”, by anthropologist Darcy Ribeiro. From the data survey it was realized how fundamental is the teaching of indigenous history and culture in the classroom, because we see reproduced stereotypical representations about indigenous peoples. The objective of the intervention project is to make students able to understand indigenous history and culture from an anthropological and sociological point of view.
Keywords: Ensino indígena
História e cultura indígenas
Antropologia
Indigenous teaching
Indigenous history and culture
Anthropology
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICH – Instituto de Ciências Humanas
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10896
Issue Date: 3-Aug-2019
Appears in Collections:Especialização em História e Cultura no Brasil Contemporâneo



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons