Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10009
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
amandacolombogomes.pdf1.36 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Planejamento da prática pedagógica utilizando o vídeo como recurso didático no ensino de matemática
Author: Gomes, Amanda Colombo
First Advisor: Barrére, Eduardo
Referee Member: Wagner, Débora Regina
Referee Member: Scortegagna, Liamara
Resumo: O surgimento de novas tecnologias no contexto educacional despertou novas formas de aprender e agregar conhecimento, produzindo reflexões relacionadas às possibilidades didáticas e metodológicas do uso de recursos tecnológicos no processo de ensino e aprendizagem. Entre essas tecnologias, o vídeo, em virtude da forma de disposição e apresentação dos conteúdos e do despertar da imaginação, tornou-se uma importante ferramenta que vem ganhando relevância na Educação Matemática. O emprego desse recurso requer do professor, além de ter conhecimento e análise crítica sobre seu conteúdo, planejamento para delinear o momento e a forma de utilização na sua prática. Diante disso, esta pesquisa propõe o desenvolvimento de uma metodologia que auxilie professores de Matemática no planejamento da prática pedagógica com vídeo. Objetivou-se ainda, verificar como o professor de Matemática organiza a prática com o vídeo, atentando-se para a sua finalidade pedagógica, identificando as dificuldades encontradas pelos professores quanto ao vídeo didático na prática pedagógica. Com tais objetivos, busca-se responder à seguinte indagação: Como o professor de Matemática tem planejado a prática pedagógica com o vídeo didático em sala de aula? O produto dessa metodologia é uma proposta de plano de aula, com abordagem pedagógica e técnica da mídia vídeo. Devido às características e objetivos da pesquisa, foram adotadas abordagens exploratórias qualitativa e quantitativa, ambas fundamentadas em dois estudos de caso: o primeiro, buscando capacitar o professor de Matemática no uso de vídeos em sua prática; o segundo, a partir do qual foi possível delinear os objetivos da pesquisa. Como conclusão da pesquisa, foram descritas as contribuições não contribuições. Contribuições: otimização do tempo para o planejamento das práticas utilizando os vídeos; conhecimento dos aspectos pedagógicos e técnicos da mídia; uso adequado do recurso audiovisual no processo educativo do ensino de Matemática; fomento do uso de vídeos nas aulas de Matemática; segurança em selecionar o assunto a ser abordado, alicerçando-se em diretrizes curriculares e valendo-se de recurso midiático. Não contribuições: ausência de laboratório e de equipamentos (quando existentes, sem condições de uso); seleção de dinâmicas que contribuem para conquistar a atenção dos alunos; dificuldade no manuseio de ferramentas tecnológicas da metodologia proposta diante das análises dos questionários e dos planejamentos.
Abstract: The appearence of new technologies in the educational context has aroused new ways of learning and aggregating the knowledge, producing reflections related to the didactic and methodological possibilities of the use of technological resources in the teaching and learning process. Among these technologies, the video, due to the form of disposition and presentation of the contents and the awakening of the imagination, has become an important tool that has gained relevance in Mathematics Education. The use of this resource requires the teacher, besides having knowledge and critical analysis of its content, planning to delineate the moment and the way of use in its practice. Therefore, this research proposes the development of a methodology that assists Mathematics teachers in the planning of pedagogical practice with video. The objective of this study was to verify how the Mathematics teacher organizes the practice with the video, paying attention to its pedagogical purpose; to identify the difficulties encountered by teachers regarding didactic video in the pedagogical practice; to contribute to the formation of Mathematics professors through the offer of courses. With such objectives, we seek to answer the following question: How has the Mathematics teacher planned the pedagogical practice with the didactic video in the classroom? The product of this methodology is a proposal for a lesson plan, with a pedagogical and technical approach to the media. Due to the characteristics and objectives of the research, qualitative and quantitative exploratory approaches were adopted, both based on two case studies: the first, seeking to empower the teacher of Mathematics in the use of videos in his practice, offered to professors, from several Brazilian locations, of different levels of education, an extension course; the second, from which it was possible to delineate the objectives of the research. As a conclusion of the research, non-contributions were described. Contributions: optimization of the time for the planning of the practices using the videos; knowledge of the pedagogical and technical aspects of the media; adequate use of the audiovisual resource in the educational process of teaching mathematics; promotion of the use of videos in Mathematics classes; security in selecting the subject to be approached, based on curricular guidelines and using media resources. No contributions: absence of laboratory and equipment (when existing, without conditions of use); selection of dynamics that contribute to the students' attention; difficulty in the handling of technological tools of the methodology proposed before the analysis of the questionnaires and the plans.
Keywords: Plano de aula
Vídeo educacional
Ensino de matemática
Lesson plan
Educational video
Mathematics teaching
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação Matemática
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10009
Issue Date: 27-Feb-2019
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.