Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/123456789/10170
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sergiopereiraandrade.pdf2.63 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Kistemann Júnior, Marco Aurélio-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4537856E4pt_BR
dc.contributor.referee1Neubert, Luiz Flávio-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702639U0pt_BR
dc.contributor.referee2Aguiar, Glauco da Silva-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708129E1pt_BR
dc.creatorAndrade, Sérgio Pereira-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2019-06-25T14:05:14Z-
dc.date.available2019-06-10-
dc.date.available2019-06-25T14:05:14Z-
dc.date.issued2018-10-30-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/123456789/10170-
dc.description.abstractThe present dissertation, developed in the professional postgraduate program in evaluation management of public education, analyzes the intraschool factors that interfere in the performance in mathematics of the students of the third grade of the State School of Ladainha, located in the city of Ladainha / Minas Gerais, an institution that has been performing poorly in external evaluations at the national and state levels. To understand such difficulties, we take as a problem the following question: to understand such difficulties, we take as a problem the following question: what internal factors have determined the failure in mathematics of the state school of Ladainha in external evaluations? Based on this questioning, the present study sought to analyze the possible elements that have been causing the low performance of the school, concentrating on school organization / management, the training and pedagogical practices of teachers and the school climate that may have influenced the situation. The field research, of qualitative character, used as instruments the documentary analysis, the observation, the interviews with the pedagogical team and teachers and the questionnaires with the students of the third grade of high school. The data obtained with these instruments were analyzed from the theoretical framework brought in the studies of Candian and Rezende (2012,2013), Franco and Bonamino (2005, 2007), as well as other authors that address the escolar efficacy. Field research has pointed out that the monitoring work developed by the pedagogical team needs to be improved; that some of the projects developed by the school can contribute to the improvement of its performance; that the good school climate may be a better explored factor. The propositional chapter consists of actions to improve the practices of the current management, regarding the monitoring and access of pedagogical practices applied to the actors of the school, guaranteeing improvements in the performance of the students of the State School of Ladainha.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação, desenvolvida no Programa de Pós-graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública, analisa os fatores intraescolares que interferem no desempenho em Matemática, dos alunos do Terceiro ano da Escola Estadual de Ladainha, localizada no município de Ladainha/Minas Gerais, instituição que vem tendo baixo desempenho nas avaliações externas em âmbito nacional e estadual. Para entender tais dificuldades, tomamos como problema a seguinte questão: que fatores internos têm determinado o insucesso em Matemática da Escola Estadual de Ladainha nas avaliações externas? Com base neste questionamento, o presente estudo procurou analisar os possíveis elementos que vêm causando o baixo desempenho da escola, concentrando-se na organização/gestão escolar, na formação e práticas pedagógicas dos professores e no clima escolar que possam ter influenciado a situação. A pesquisa de campo, de caráter qualitativo, utilizou como instrumentos a análise documental, a observação, as entrevistas com a equipe pedagógica e professores e os questionários com os alunos do Terceiro ano do Ensino Médio. Os dados obtidos com estes instrumentos foram analisados a partir do referencial teórico trazido nos estudos de Candian e Rezende (2012, 2013), Franco e Bonamino (2005, 2007), além de outros autores que abordam a eficácia escolar. A pesquisa de campo nos apontou que o trabalho de monitoramento desenvolvido pela equipe pedagógica precisa ser melhorado; que alguns dos projetos desenvolvidos pela escola podem contribuir para a melhoria do desempenho dela; que o bom clima da escola pode ser um fator mais bem explorado. O capítulo propositivo consiste em ações para melhorar as práticas da atual gestão, no que se refere ao monitoramento e assessoramento das práticas pedagógicas aplicadas junto aos atores da escola, garantindo melhorias no desempenho dos estudantes da Escola Estadual de Ladainha.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFatores intraescolarespt_BR
dc.subjectClima escolarpt_BR
dc.subjectGestãopt_BR
dc.subjectPráticas pedagógicaspt_BR
dc.subjectCotidiano escolarpt_BR
dc.subjectIntraschool factorspt_BR
dc.subjectSchool climatept_BR
dc.subjectManagementpt_BR
dc.subjectPedagogical practicespt_BR
dc.subjectEveryday lifept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleO baixo desempenho em matemática e os fatores intraescolares: estudo de caso em uma escola estadual de Ladainha (MG)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.