Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/976
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vicentedepaulaferreira.pdf1.15 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Araújo, Paulo Afonso de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766262Z6pt_BR
dc.contributor.referee1Pires, Frederico Pieper-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777248H7pt_BR
dc.contributor.referee2Gross, Eduardo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798646T1pt_BR
dc.contributor.referee3Carrara, Paulo Sérgio-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4455108E5pt_BR
dc.contributor.referee4Barreira, Marcelo-
dc.contributor.referee4Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776979Y8pt_BR
dc.creatorFerreira, Vicente de Paula-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4277378U8pt_BR
dc.date.accessioned2016-04-24T02:02:12Z-
dc.date.available2016-03-07-
dc.date.available2016-04-24T02:02:12Z-
dc.date.issued2013-12-20-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/976-
dc.description.abstractThis thesis assumes that the philosophy of Gianni Vattimo has an important significance in the backdrop of postmodern thinking in a particular way in his defense of nihilistic hermeneutics. Starting with Nietzsche, with his maxim about the death of God, and Heidegger, with the proposal of a weakening of metaphysics, the Italian philosopher inaugurates the weak thought as a proposal for the time of nihilism, the end of the absolute essentials. By stating that the West is the land of being as an event, Vattimo is conviced of following the Christian tradition of kenosis (κένωσις), the self-emptying of God made flesh from which he draws a secularizing element of history as a place of salvation. Thus, returning to Christianity in postmodernity is not specifically an accidental movement: it is to go back to the very root of a culture constituted by caritas. The non-religious Christianity would be, indeed, the experience of a loving praxis that stands against all forms of violence starting with those emanated from religious metaphysical conceptions, which preach the divide between the sacred and the profane, heaven and earth, reason and faith. Thus, the encounter between Vattimo´s philosophy and the Christian tradition promotes not an abstract truth to which humans must abide by, but an existential project that aims at the experience of a love incarnate in history. The aesthetic consequences of such thinking point to creativity as a response to the quest of being, which summons the Dasein to give concrete answers in its relational surrender. Even more, the ethical engagement reveals that, what is truly ethical in hermeneutics, is to take possession of the finitude as a place of hospitality, embodied in the construction of the fraternal community.pt_BR
dc.description.resumoEsta Tese parte do pressuposto de que a Filosofia de Gianni Vattimo possui importante relevância no cenário do pensamento pós-moderno, de maneira particular em sua defesa pela hermenêutica niilista. Partindo de Nietzsche, com sua máxima sobre a morte de Deus, e de Heidegger, com a proposta de um enfraquecimento da metafísica, o filósofo pesquisado inaugura o pensamento enfraquecido como proposta para a época do niilismo, do fim dos fundamentos absolutos. Ao afirmar que o Ocidente é a terra do ser como evento, Vattimo segue a convicção de que tal assertiva se fundamenta na herança cristã da kênosis como esvaziamento de Deus, encarnado, elemento secularizante da história como lugar salvífico. Dessa maneira, retornar ao cristianismo na pós-modernidade não se trata de um movimento especificamente acidental, trata-se de voltar à raiz mesma de uma cultura que se constitui pela caritas. O Cristianismo não religioso seria, de fato, a vivência de uma práxis amorosa que combate toda forma de violência a começar por aquelas que emanam de concepções religiosas metafísicas que pregam a separação entre sagrado e profano, céu e terra, razão e fé. Assim sendo, o encontro da filosofia vattimiana com a tradição cristã promove não uma verdade abstrata à qual o ser humano deve corresponder, mas um projeto existencial que tem como meta a vivência de um amor encarnado na história. As consequências estéticas de tal pensamento apontam para a criatividade como resposta às interpelações do ser que, em sua entrega relacional, convoca o Dasein a respostas concretas. Ainda, o engajamento ético revela que o que é, realmente ético, na interpretação, é tomar posse da finitude como lugar de hospitalidade, concretizada na construção da comunidade fraterna.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICH – Instituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Ciência da Religiãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGianni Vattimopt_BR
dc.subjectSecularizaçãopt_BR
dc.subjectCristianismopt_BR
dc.subjectNiilismopt_BR
dc.subjectGianni Vattimopt_BR
dc.subjectSecularismpt_BR
dc.subjectChristianitypt_BR
dc.subjectNihilismpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.titleO cristianismo não religioso de Gianni Vattimopt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Doutorado em Ciência da Religião (Teses)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.