Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/968
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
alexandrerodriguessoares.pdf710.7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santos, José Alcides Figueiredo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770461U6pt_BR
dc.contributor.referee1Tavares Júnior, Fernando-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763678U6pt_BR
dc.contributor.referee2Oliveira, Roberto Perobelli de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702089E5pt_BR
dc.creatorSoares, Alexandre Rodrigues-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4750241U8pt_BR
dc.date.accessioned2016-04-24T01:58:09Z-
dc.date.available2016-03-07-
dc.date.available2016-04-24T01:58:09Z-
dc.date.issued2013-04-26-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/968-
dc.description.abstractThis paper analyzes the performance of the Coordenadoria Regional de Educação de Gravataí (28ª CRE), Rio Grande do Sul, from the perspective of school principals in the years 2007 to 2010, when Secretaria de Estado da Educação (SEDUC) has adopted management of basic education with emphasis on educational indicators. Also aim of this work is the proposal of an Educational Action Plan that encourages the incorporation of indicators for management education in Gravataí. The author's interest in this case results of multiple experiences accumulated over the years as a teacher in high school, in the continuing education of teachers at CRE and educational management at SEDUC. The strategy emphasizes the assumptions and qualitative sources such as the semi-structured interviews with directors, observing schools and official publications of the Secretaria de Educação do Rio Grande do Sul. Searched the theoretical support in the fields of Sociology of Education and Management Educational Systems. During the study, we found an unsatisfactory dissemination and appropriation of the results of educational indicators in schools by an ineffective performance of their CRE. As a result, it is proposed an Educational Action Plan for dialogue between the actors that make the state public education in Gravataí to advance in a setting that combines multiple difficulties and some success.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa objetivou analisar a atuação da Coordenadoria Regional de Educação de Gravataí (28ª CRE), Rio Grande do Sul, sob a ótica de diretores de escolas, no período de 2007 a 2010, quando a Secretaria de Estado da Educação (SEDUC) adotou gestão da educação básica com ênfase em indicadores educacionais. Também é objetivo desse trabalho a proposta de um Plano de Ação Educacional que favoreça a incorporação de indicadores pela gestão educacional em Gravataí. A estratégia metodológica privilegia os pressupostos qualitativos tendo como fontes a entrevista semiestruturada com diretores, a observação de escolas e publicações oficiais da Secretaria de Educação do Rio Grande do Sul. Buscou-se o respaldo teórico nos campos da Sociologia da Educação e da Gestão de Sistemas Educacionais. Durante o estudo, encontrou-se uma insatisfatória divulgação e apropriação de resultados de indicadores educacionais nas escolas por uma atuação ineficaz da sua Coordenadoria Regional. Como resultado, propõe-se ao final um Plano de Intervenção que busca o diálogo entre os atores que fazem a educação pública estadual em Gravataí para avançar em um cenário que combina dificuldades múltiplas e algum sucesso.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolítica Educacionalpt_BR
dc.subjectGestão Escolarpt_BR
dc.subjectAvaliação Educacionalpt_BR
dc.subjectEducational Policiespt_BR
dc.subjectSchool Managementpt_BR
dc.subjectEducational Assessmentpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titlePolítica de gestão para o sistema de avaliação da educação do Rio Grande do Sul nas escolas estaduais do município de Gravataípt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.