Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9330
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lucasestevesdore.pdf16.32 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Clareto, Sônia Maria-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760090H3pt_BR
dc.contributor.referee1Rotondo, Margareth Aparecida Sacramento-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708794T6pt_BR
dc.contributor.referee2Fernandes, Filipe Santos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4232943J6pt_BR
dc.contributor.referee3Leite, Marcos Vinícius-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707919P9pt_BR
dc.creatorDore, Lucas Esteves-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2019-03-27T13:21:20Z-
dc.date.available2019-03-11-
dc.date.available2019-03-27T13:21:20Z-
dc.date.issued2018-12-10-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9330-
dc.description.abstractThis study deals with movements and pauses in a school, in a classroom, in research, in mathematical education. The question that emerges from this occupation regards to learning in a mathematics classroom. For this investigation, the class is taken as a writing unit. Mathematics is taken as an event in the classroom, which is understood as a collective of forces and, thus, we seek to drive the attention to the procedures, to the flow. In this scenario, canon curriculum, hegemonic mathematics, methodologies for teaching mathematics are problematized. A racist sentence printed on a wall in a public school brings that wall into the study. It is looked upon from three perspectives: the wall has spatiality. It limits the space belonging to the school. The wall has functionality. It prevents people from coming in or out. The wall has a possibility for occupation. Occupied with the wall, the study takes erasing, cracking and collage as writing methodologies. Erasing a classic mathematical education text with correction tape is writing with the original text. With a typewriter, writing a new text over the erasing. Cracking mathematics classes reports pulling strings in the jumble of a classroom and producing collage in official texts. Sliding learning, sliding mathematics in the classroom.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa se ocupa com os movimentos e pausas em uma escola, em uma sala de aula, em uma pesquisa, em uma educação matemática. A questão que brota dessa ocupação diz respeito à aprendizagem em uma sala de aula de matemática. Para essa investigação, a aula é adotada como unidade de escrita. Matemática é tomada como acontecimento na sala de aula, que é entendida como um coletivo de forças e, assim, busca-se uma atenção à processualidade, ao fluxo. Nesse enredo, currículo canônico, matemática hegemônica, metodologias de ensino de matemática são problematizados. Uma frase racista pichada em uma escola pública traz para a pesquisa o muro. Este é trazido em três perspectivas: o muro tem uma espacialidade. Ele delimita o espaço pertencente à escola. O muro tem uma funcionalidade. Impede que entrem e que saiam. O muro tem uma possibilidade de ocupação. Ocupada com o muro, a pesquisa coloca o apagamento, a rachadura e a colagem como metodologias de escrita. Apagar um texto clássico da educação matemática com corretivo de fita é escrever com o texto original. Com máquina de escrever, escrever um novo texto por cima do apagamento. Rachar relatos de aulas de matemática puxando linhas no emaranhado de uma sala de aula e produzir colagem em textos oficiais. Aprendizagem deslizante, deslizando uma matemática na sala de aula.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectLearningpt_BR
dc.subjectMathematical Educationpt_BR
dc.subjectCurriculumpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleque diz o muro da escola? Aprendizagens e deslizamentos e matemáticapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.