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dc.creatorFreitas, Maria Teresa de Assunção-
dc.date.accessioned2019-02-22T13:13:00Z-
dc.date.available2019-02-20-
dc.date.available2019-02-22T13:13:00Z-
dc.date.issued2002-07-
dc.citation.issue116pt_BR
dc.citation.spage21pt_BR
dc.citation.epage39pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742002000200002pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9153-
dc.description.abstractThis article analyzes the vistas opened up by a socio-historical approach to qualitative research in the realm of the social sciences, based in the ideas of Vygotsky, Luria and Bakhtin. It points to another way of doing science, involving the art of description complemented by explication, which can be found in qualitative research developed on the basis of a socio-historical orientation. This approach emphasizes understanding phenomena based on the historical context of events in which the particular is seen as just an instance of the social totality. Research is seen as the relationship among subjects and is therefore one of dialogue, where the researcher is an integral part of the investigative process. These ideas have implications for the procedural and ethical aspects of social science research which are reflected in the relationship between researcher and researched, both in the very instruments use and in the analysis of data. It presents a descriptive report of the methodological process developed in a qualitative study of a socio-historical nature.pt_BR
dc.description.resumoO artigo analisa as perspectivas abertas pela abordagem sócio-histórica para a investigação qualitativa no âmbito das ciências humanas, apoiando-se nas idéias de Vygotsky, Luria e Bakhtin. Aponta que uma forma outra de fazer ciência, envolvendo a arte da descrição complementada pela explicação, pode ser encontrada na pesquisa qualitativa desenvolvida a partir de uma orientação sócio-histórica. Enfatiza nessa abordagem a compreensão dos fenômenos a partir de seu acontecer histórico no qual o particular é considerado uma instância da totalidade social. A pesquisa é vista como uma relação entre sujeitos, portanto dialógica, na qual o pesquisador é uma parte integrante do processo investigativo. Essas idéias têm implicações nas características processuais e éticas do fazer pesquisa em Ciências Humanas que se refletem na relação pesquisador-pesquisado, nos próprios instrumentos utilizados e na análise de dados. Apresenta um relato descritivo do processo metodológico desenvolvido em uma pesquisa qualitativa de cunho sócio-histórico.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofCadernos de Pesquisapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPesquisa qualitativapt_BR
dc.subjectCiências humanaspt_BR
dc.subjectQualitative researchpt_BR
dc.subjectHuman sciencespt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleA abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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