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dc.creatorRonzani, Telmo Mota-
dc.date.accessioned2019-02-13T14:50:59Z-
dc.date.available2019-02-12-
dc.date.available2019-02-13T14:50:59Z-
dc.date.issued2007-01-
dc.citation.volume31pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage38pt_BR
dc.citation.epage43pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022007000100006pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8970-
dc.description.abstractThis article is a theoretical review of the reforms occurring in the curriculum of the health courses. Considering the emphasis given by the public policies to an integration of the different levels of health care, the professional training assumes fundamental importance in this process. The curricular reforms however can meet difficulties due to some negative beliefs about the new models for the training or practice of health professionals. Thus, this article highlights the importance of evaluating shared beliefs, which tend to strengthen and preserve certain health practices and ideologies. Studying these beliefs and actions towards innovating teaching methods based on the proposed changes in the health practices as well as strategies for reforming the graduation courses beyond the formal sphere are pointed out in this paper as effective forms of promoting changes in the behavior of professors, students and health professionals.pt_BR
dc.description.resumoFaz-se uma revisão teórica das reformas curriculares nos cursos de saúde. Considerando a ênfase das políticas públicas na integração dos diversos níveis de atenção em saúde, a formação do profissional passa a ter fundamental importância nesse processo. Mas as reformas curriculares podem apresentar dificuldades devido a algumas crenças negativas sobre o novo modelo de formação ou práticas dos profissionais de saúde. Por isto, ressalta-se a importância de avaliar crenças compartilhadas, que têm o papel de fortalecer e manter determinadas práticas e ideologias em saúde. Dessa forma, o estudo das crenças e ações voltadas para metodologias de ensino inovadoras, baseadas na motivação de mudanças para práticas em saúde, bem como estratégias de reforma nos cursos de graduação que ultrapassem a esfera formal são apontados como formas efetivas de mudança do comportamento dos professores, alunos e profissionais de saúde.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectComportamento socialpt_BR
dc.subjectCurriculumpt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectSocial behaviorpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleA reforma curricular nos cursos de saúde: qual o papel das crenças?pt_BR
dc.title.alternativeCurricular reform in the health courses: what is the role beliefs play?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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