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dc.creatorRodrigues, Marisa Cosenza-
dc.creatorTavares, Aline Lima-
dc.date.accessioned2019-01-25T12:04:29Z-
dc.date.available2019-01-23-
dc.date.available2019-01-25T12:04:29Z-
dc.date.issued2009-09-
dc.citation.volume19pt_BR
dc.citation.issue44pt_BR
dc.citation.spage323pt_BR
dc.citation.epage331pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2009000300006pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8701-
dc.description.abstractThis study aimed to evaluate the occurrence of mental terms in a sample of Brazilian children's books and the possibility to explore narratives through the process of the social information model. Based on international studies, 119 Brazilian books directed to preschoolers were analyzed considering four axes: (a) words and expressions denoting mental states; (b) convergence figure/mental state; (c) situational irony and false belief and (d) situations giving social tips. The results indicate a high number of references to mental states (99%), with predominance of cognitive (42%) and emotional terms (39%), high convergence figure/mental state (74%), presence of irony (21%) and false belief (13,5%), and expressive occurrence of situations involving internal and external social tips (98%). The use of children's books as a resource to promote social-cognitive development is discussed and support is presented with a view to contribute to the practice of preschool teachers.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo objetivou avaliar a ocorrência de termos mentais em uma amostra de livros de histórias infantis nacionais bem como a possibilidade de exploração das narrativas pelo modelo do processamento de informação social. Com base em estudos internacionais, 119 livros nacionais dirigidos a pré-escolares foram analisados, considerando-se quatro eixos: (a) palavras e expressões denotando estados mentais; (b) convergência figura/estado mental; (c) presença de ironia situacional e crença falsa; (d) situações oferecedoras de pistas sociais. Os resultados indicaram alto índice de referências a estados mentais (99%), com predominância de termos cognitivos (42%) e emocionais (39%), alta convergência figura/estado mental (74%), presença de ironia (21%), crença falsa (13,5%) e expressiva ocorrência de situações, envolvendo pistas sociais internas e externas (98%). A viabilidade da utilização dos livros infantis como recurso promotor de desenvolvimento sociocognitivo é discutida, apresentando-se subsídios que visam contribuir para a prática docente pré-escolar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofPaidéia (Ribeirão Preto)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilosofia da mentept_BR
dc.subjectcognição socialpt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectPhilosophy of mindpt_BR
dc.subjectSocial cognitionpt_BR
dc.subjectEarly childhood educationpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleDesenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docentept_BR
dc.title.alternativeSocial cognitive development and childhood tales: tools for teachingpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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