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dc.creatorBarbosa, Altemir José Gonçalves-
dc.creatorMoreira, Priscila de Souza-
dc.date.accessioned2019-01-25T12:35:10Z-
dc.date.available2019-01-23-
dc.date.available2019-01-25T12:35:10Z-
dc.date.issued2009-05-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage337pt_BR
dc.citation.epage352pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382009000200011pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8680-
dc.description.abstractIn order to conduct a meta-scientific analysis in the fields of education and educational psychology about the inclusion of people with intellectual disabilities, 103 abstracts of articles indexed in the ERIC and PSYCInfo databases were analyzed. Results showed that 40.48% of the 42 tabulated journals concentrate 75.75% of the abstracts and that 61.17% of the scientific production is indexed mainly in ERIC. The articles that predominate are those with multiple authors that report research that tends to be descriptive with a correlation design. The theme 'strategies for school inclusion' was the most prevalent. Significant differences were found between the two databases only as to the year of publication and the journals that publish articles on the targeted theme. The results show that scientific production on school inclusion of people with intellectual disabilities is quite low and has received more attention in the field of Education as a psycho-educational theme.pt_BR
dc.description.resumoPara efetuar uma análise metacientífica nas áreas de Educação e Psicologia sobre a inclusão escolar de pessoas com deficiência mental, analisaram-se 103 resumos de artigos indexados nas bases de dados ERIC e PSYCInfo. Constatou-se que 40,48% dos 42 periódicos tabulados concentram 75,75% dos resumos e que 61,17% da produção científica está indexada principalmente na ERIC. Prevalecem artigos com autoria múltipla e que relatam pesquisas que tendem a ser descritivas com delineamento correlacional. O tema estratégias para a inclusão escolar foi o mais freqüente. Foram encontradas diferenças significantes entre as duas bases de dados somente nos casos do ano de publicação e dos periódicos que publicam artigos com o tema-alvo. Os resultados evidenciam que a produção científica sobre a inclusão escolar de pessoas com deficiência mental é bastante escassa e que, enquanto tema psicoeducacional, tem recebido mais atenção na área de Educação.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Especialpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectDeficiência mentalpt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectProdução científicapt_BR
dc.subjectSpecial educationpt_BR
dc.subjectIntellectual disabilitiespt_BR
dc.subjectInclusive educationpt_BR
dc.subjectScientific productionpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleDeficiência mental e inclusão escolar: produção científica em Educação e Psicologiapt_BR
dc.title.alternativeIntellectual disabilities and school inclusion: scientific production in Education and Psychologypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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