Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8678
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cursinhos preparatórios para prova de residência médica.pdf108.39 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorChehuen Neto, José Antonio-
dc.creatorSirimarco, Mauro Toledo-
dc.creatorChoi, Cleide Mira Kawata-
dc.creatorFava, Adriana Souza-
dc.creatorOliveira, Leonardo de Resende Sousa-
dc.creatorCunha, Pedro Henrique Martins da-
dc.date.accessioned2019-01-25T12:34:22Z-
dc.date.available2019-01-23-
dc.date.available2019-01-25T12:34:22Z-
dc.date.issued2009-04-
dc.citation.volume33pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage205pt_BR
dc.citation.epage210pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200007pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8678-
dc.description.abstractMedical Residency (MR) is known as the best form for a doctor to start his professional life and to developing his skills in a specialty. There is however a discrepancy between the number of graduate/ candidates for Medical Residency and the number of vacancies. In this context, students in the 5th and 6th years of Medical School are sacrificing their medical graduation during their internships to dedicate themselves to Preparatory Courses (PCs) for the Medical Residency. This study sought to investigate the expectations of the students with regard to RM as well as/ their opinion about the creation of the PCs. 70.83% of the students of the 7th, 8th and 9th semesters/ of the Medical School (MS) answered questionnaires with eight objective questions. They all stated to know the PC method; 76%/ intended to enroll; out of those who did not intend on to enroll, 63.17% claim that the/ main reason/ is poor financial conditions. 59.45% disapproves the current method of admission tests for MR. In conclusion, it is necessary to adapt the current teaching methods of the medical school to the model of admission tests for MR. The criteria for admission to MR should be adjusted, also considering the practical skills. The medical schools should always make inexpensive, up-to-date and modern educational material available to the students.pt_BR
dc.description.resumoA Residência Médica (RM) está consagrada como a melhor forma de inserção de médicos na vida profissional e de capacitação numa especialidade. Observa-se uma discrepância entre o número de formandos candidatos à RM e o número de vagas credenciadas. Nesse contexto, alunos do quinto e sexto anos sacrificam a graduação médica durante os estágios curriculares para se dedicarem aos Cursos Preparatórios (CPs) para a RM. Buscou-se conhecer as expectativas dos alunos de Medicina em relação à RM, bem como suas opiniões sobre o surgimento dos CPs. Foram aplicados questionários com oito perguntas objetivas a 70,83% dos alunos do sétimo, oitavo e nono períodos da Faculdade de Medicina (FM). Todos afirmaram conhecer o método dos CPs; 76% pretendem se matricular; dos que não têm essa intenção, 63,17%, o principal motivo declarado é a falta de condições financeiras; 59,45% desaprovam o método atual de avaliação para a RM. Conclui-se que é necessário adequar os atuais métodos de ensino da FM ao modelo das avaliações da RM. Os critérios para o ingresso na RM poderiam ser ajustados, contemplando as habilidades práticas. As FMs devem, continuamente, disponibilizar material didático atualizado, moderno e acessível a todos os alunos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInternato e residênciapt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectInternship and residencypt_BR
dc.subjectTeachingpt_BR
dc.subjectLearningpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleCursinhos preparatórios para prova de residência médica: expectativas e opiniõespt_BR
dc.title.alternativePreparatory courses for the medical residency test: expectations and opinionspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.