Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8545
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Letramento digital e formação de professores.pdf117.47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFreitas, Maria Teresa-
dc.date.accessioned2019-01-21T18:55:40Z-
dc.date.available2019-01-17-
dc.date.available2019-01-21T18:55:40Z-
dc.date.issued2010-12-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage335pt_BR
dc.citation.epage352pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000300017pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8545-
dc.description.abstractThis article has approached the digital literacy in the internal discussion on teacher training, reporting the experiences constructed in a research group guided through the psychological historical-cultural perspective. Having presented some definitions of digital literacy, we could reflect upon the challenges posed to the educational system by the confrontation with new reading and writing practices made possible by the use of computers and the internet. Next, we analyzed how teachers, in their initial and continued training program, are prepared to the insertion of these technologies in their pedagogical practices and how to understand their student's digital literacy. At the end, teachers are placed in the internet age, in their irreplaceable task as knowledge mediator and questioner, adopting an open position, and, at the same time, a critical one, on the face of what this digital technology offers.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo aborda o letramento digital no interior da discussão sobre a formação de professores, reportando-se às experiências construídas em um grupo de pesquisa orientado pela perspectiva psicológica histórico-cultural. Apresentadas algumas definições de letramento digital, reflete-se sobre os desafios postos à escola pelo confronto com as novas práticas de leitura e escrita propiciadas pelos usos do computador e da internet. Em seguida, analisa-se como, em sua formação inicial e continuada, os professores são preparados para a inserção dessas tecnologias em suas práticas pedagógicas e para compreenderem o letramento digital de seus alunos. Ao final, situa-se o professor na era da internet, em seu lugar insubstituível de mediador e problematizador do conhecimento, que adota uma posição aberta e ao mesmo tempo crítica diante do que essa tecnologia digital oferece.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofEducação em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLetramento digitalpt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectDigital literacypt_BR
dc.subjectSchoolpt_BR
dc.subjectTeacher trainingpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleLetramento digital e formação de professorespt_BR
dc.title.alternativeDigital literacy and teacher trainingpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.