Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8540
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edmilsonjosealves.pdf1.79 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santos, José Alcides Figueiredo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770461U6pt_BR
dc.contributor.referee1Lamas, Fernando Guadereto-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.contributor.referee2Andrade, Vitória Fernanda Schettini de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4711438U4pt_BR
dc.creatorAlves, Edmilson José-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2019-01-21T18:54:26Z-
dc.date.available2019-01-16-
dc.date.available2019-01-21T18:54:26Z-
dc.date.issued2018-01-25-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8540-
dc.description.abstractThe present dissertation is developed under the Professional Master in Management and Evaluation of Education (PPGP) of the Center for Public Policies and Education Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora (CAEd / UFJF). The case of management to be studied, aims to investigate the difficulties of the management team of the P.S. Constâncio Correia de Alvarenga has been working to reduce the factors that interfere in dropout in the regular High School and to know the work developed by the school in the face of the abandonment of these students in the last stage of basic education. For a better understanding of the case we present some of the history and challenges of High School in Brazil, in Minas Gerais and in the country of Nacip Raydan. In addition to the analysis of abandonment rates, approval, disapproval and age / grade distortion in the national, state and local context. In the sequence we present the possible causes of the school abandonment, relating there is a theoretical reference. We carry out field work with school education professionals, students enrolled and frequent and students who left school that reside in the municipality (home visit). Several internal and / or external factors were identified as influencing the student's decision to leave school, such as "student disinterest". We discuss these factors taking into account the analyzes of the interviews and questionnaires relating to the theoretical reference to better understand the results of the research. It is possible to perceive the great challenge that the management team has to face the problem, since from the need of the school an action plan with strategies was elaborated so that the school has better results in relation to the abandonment. To conclude, we present a reflection based on the research data so that it can help the school to reflect on its pedagogical practice and to solve one of its challenges, abandonment, which is often out of reach.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação é desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (Caed/UFJF). O caso de gestão estudado tem como objetivo investigar as dificuldades enfrentadas pela equipe gestora da E. E. Constâncio Correia de Alvarenga para diminuir os fatores que interferem no abandono escolar no Ensino Médio regular; também, conhecer o trabalho desenvolvido pela escola frente ao abandono desses alunos na última etapa da Educação Básica. Para melhor compreensão do caso, apresentamos um pouco da história e desafios do Ensino Médio no Brasil, em Minas Gerais e no Município de Nacip Raydan. Além das análises das taxas de abandono, aprovação, reprovação e distorção idade/série no contexto nacional, estadual e local. Na sequência, apresentamos as possíveis causas do abandono escolar relacionando-o a um referencial teórico. Realizamos um trabalho de campo junto aos profissionais da educação da escola, aos alunos matriculados e frequentes e alunos que abandonaram a escola e que residem no município (visita domiciliar). Vários fatores internos e/ou externos à escola foram apontados, como influência na decisão do aluno em abandonar a escola, por exemplo: “o desinteresse do aluno”. Discutimos esses fatores levando em consideração as análises das entrevistas e questionários relacionando-as com o referencial teórico para melhor entender o resultado da pesquisa. Percebe-se o grande desafio que a equipe gestora tem para enfrentar o problema, pois a partir da necessidade da escola foi elaborado um plano de ação educacional (PAE) com estratégias para que a escola tenha melhores resultados com relação ao abandono. Para concluir, apresentamos uma reflexão com base nos dados da pesquisa para que possa ajudar a escola a refletir sobre a sua prática pedagógica e resolver mais um dos seus desafios, o abandono, que muitas das vezes está fora do seu alcance.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectAbandono escolarpt_BR
dc.subjectDistorção idade/sériept_BR
dc.subjectHigh schoolpt_BR
dc.subjectSchool dropoutpt_BR
dc.subjectDistortion age / gradept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAbandono no ensino médio: um estudo de caso sobre as ações gestoras na Escola Constâncio no município de Nacip Raydan – MGpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.