Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8490
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O ensino da cirurgia.pdf42.46 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSoares Júnior, Cleber-
dc.creatorGomes, Carlos Augusto-
dc.creatorSoares, Fernanda Pardo de Toledo Piza-
dc.date.accessioned2019-01-18T14:56:16Z-
dc.date.available2019-01-08-
dc.date.available2019-01-18T14:56:16Z-
dc.date.issued2010-05-
dc.citation.volume37pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage240pt_BR
dc.citation.epage244pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-69912010000300013pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8490-
dc.description.abstractThe fragments and compartments of medical knowledge are not the only causes of difficulty found to form surgeons. The abandon of medical education associated with human science (social science) has formed professionals that understand biological science but don't understand life science. The distance from individual and cultural everyday reality enables one to not understand uniqueness and differences of each human being. Surgeons frequently have been described as someone endowed with bad qualities which actually just represent a tough and daring aspect. In other words, you don't need to be gifted to operate. All you need is effort, hard work and determination. Education built with problems produces a critical knowledge that makes an individual intervene in reality that physicians lives in a transformer, conscious and objective way. The critical and humanistic construction of knowledge will only be possible if teaching includes historical and socio-cultural characteristics and not only bio-centric and hospital-centric ones.pt_BR
dc.description.resumoA fragmentação e "compartimentalização" do conhecimento médico não são as únicas causas das dificuldades encontradas na formação de cirurgiões. O abandono do ensino médico vinculado às ciências humanas (sociais) tem levado a formação de profissionais que entendem as ciências biológicas sem entender as ciências da vida. O afastamento da realidade cotidiana, cultural e individual cria condições para o não entendimento da singularidade e subjetividade de cada ser humano. O cirurgião tem, frequentemente, sido erroneamente descrito como portador de qualidades negativas, mas que na verdade remetem a um caráter mais firme e resoluto. De outra forma não é preciso dom para operar, mas empenho, esforço e determinação. O ensino problematizador possibilita a construção de um conhecimento crítico que leva o indivíduo a intervir na realidade que vivencia, de forma transformadora, objetiva e consciente. Esta construção crítica e humanística do conhecimento só poderá se instituir por intermédio de um ensino contextualizado sociocultural e historicamente, não apenas técnico, biocêntrico e hospitalocêntrico.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofRevista do Colégio Brasileiro de Cirurgiõespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação médicapt_BR
dc.subjectÉticapt_BR
dc.subjectVirtudespt_BR
dc.subjectPersonalidadept_BR
dc.subjectMedicalpt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectEthicspt_BR
dc.subjectVirtuespt_BR
dc.subjectPersonalitypt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleO ensino da cirurgia: a necessidade de uma visão humanísticapt_BR
dc.title.alternativeSurgical education: the need of a humanistic visionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.