Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/847
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rodrigopereirapinheiro.pdf18.77 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Gomes, José Barbosa-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792093J2pt_BR
dc.contributor.referee1Vasconcelos, Sérgio Guilherme de Assis-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797575H0pt_BR
dc.contributor.referee2Pedroso, Kennedy Martins-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795576Z1pt_BR
dc.creatorPinheiro, Rodrigo Pereira-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2016-03-03T13:24:15Z-
dc.date.available2016-02-23-
dc.date.available2016-03-03T13:24:15Z-
dc.date.issued2014-02-27-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/847-
dc.description.abstractIn mathematics, when you can associate the concrete with the abstract, men gather many fruits. Given the difficulties encountered in teaching plane geometry in formal education, this study aims to apply the Geoplano in an attempt to improve student learning and increase interest in the same subject. The commitment to better study this material came through a short course held in the city of Juiz de Fora in early 2013, in which I realized that material a great opportunity to work the various concepts of geometry and how to solve problems of low and high complexity. In this material, we find the formula for Pick, which is an alternative to the calculation of various areas of simple polygons. Applications were made on the 7th, 8th and 9th years of elementary school in the State School Discovered in Manuel Francisco, Minas Gerais, where one of the most striking points was the interaction of students with the material.pt_BR
dc.description.resumoNa matemática, quando se consegue associar o concreto com o abstrato, colhem-se muitos frutos. Dada as dificuldades encontradas para ensinar Geometria Plana no Ensino Básico, o presente estudo tem como objetivo aplicar o Geoplano na tentativa de melhorar a aprendizagem dos alunos bem como aumentar o interesse dos mesmos no assunto. O empenho em estudar melhor este material surgiu através de um minicurso realizado na cidade de Juiz de Fora no início de 2013, no qual percebi nesse material uma grande oportunidade de trabalhar os diversos conceitos de geometria bem como resolver problemas de baixa e grande complexidade. Nesse material, nós encontraremos a fórmula de Pick, que é uma alternativa para o cálculo de áreas de diversos polígonos simples. Foram feitas aplicações nos 7º, 8º e 9º anos do Ensino Fundamental na Escola Estadual Francisco Manuel em Descoberto, Minas Gerais, onde um dos pontos mais marcantes foi a interatividade dos alunos com o material.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programMestrado Profissional em Matemática (PROFMAT)pt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeoplanopt_BR
dc.subjectFórmula de Pickpt_BR
dc.subjectGeoplanpt_BR
dc.subjectPick’s formulapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.titleAplicações do geoplano no ensino básicopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.