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dc.creatorRodrigues, Marisa Cosenza-
dc.creatorCampos, Ana Paula Soares-
dc.creatorFernandes, Isabela Andrade-
dc.date.accessioned2018-12-21T13:21:31Z-
dc.date.available2018-12-19-
dc.date.available2018-12-21T13:21:31Z-
dc.date.issued2012-04-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage241pt_BR
dc.citation.epage252pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2012000200010pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8375-
dc.description.abstractPoor school performance has historically constituted one of most frequent reasons for student referrals to applied psychology centers and, due to the complexity involved, has posed a challenge to academic development and practices in the field of educational and school psychology. Faced with the need to improve customer service and the screening process, this study aimed to examine a total of 1,590 school records registering poor performance for the period of 1996-2009 among patients to the Centre for Applied Psychology of the Federal University of Juiz de For a, Minas Gerais, Brazil. Results revealed a prevalence of boys aged between 9 and 13 and a predominance of referrals from schools located in the city's outskirts. Poor school performance was found to often involve behavioural problems and learning difficulties. The data allowed us to make a critical analysis of poor school performance and other contextual factors, as well as the need for an improvement in the screening process.pt_BR
dc.description.resumoA queixa escolar vem se constituindo, historicamente, como um dos motivos mais frequentes de encaminhamentos de crianças para os serviços-escola de Psicologia, traduzindo, pela sua complexidade, um desafio para a formação e práticas no âmbito da psicologia escolar/educacional. Diante da necessidade de aperfeiçoar o atendimento à clientela e o processo de triagem, o presente estudo objetivou analisar os prontuários referentes à queixa escolar de pacientes atendidos no Centro de Psicologia Aplicada da Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, num total de 1.590 documentos, no período de 1996 a 2009. Os resultados quanto à clientela evidenciaram a prevalência de meninos na faixa entre 9 e 13 anos de idade, com predomínio de encaminhamentos oriundos de escolas de periférias da cidade. Quanto à queixa, constatou-se expressiva coocorrência de problemas comportamentais e de aprendizagem. Os dados permitem uma reflexão crítica acerca da queixa escolar e de alguns fatores contextuais, bem como a necessidade de aperfeiçoamento da ficha de triagem.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofEstudos de Psicologia (Campinas)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBaixo rendimento escolarpt_BR
dc.subjectPsicologia aplicadapt_BR
dc.subjectPsicologia educacionalpt_BR
dc.subjectUnderachievementpt_BR
dc.subjectEducational psychologypt_BR
dc.subjectApplied psychologypt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleCaracterização da queixa escolar no Centro de Psicologia Aplicada da Universidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.title.alternativeA characterisation of poor school performance at the Centre for Applied Psychology of the Universidade Federal de Juiz de Fora, Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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