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dc.creatorBarbosa, Altemir José Gonçalves-
dc.creatorConti, Carolina Ferreira-
dc.date.accessioned2018-12-19T17:13:42Z-
dc.date.available2018-12-19-
dc.date.available2018-12-19T17:13:42Z-
dc.date.issued2011-12-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage231pt_BR
dc.citation.epage240pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572011000200005pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8344-
dc.description.abstractIn order to develop a cross-sectional study on the psychologists' education and about the training in the undergraduate degree programs to work in inclusive schools, 163 students from five periods of two Psychology programs, answered a questionnaire. Participants who did not have someone with special educational needs in family were prevalent. Most students did not also had close relationship with these people. Most of them had activities and/or classes about school inclusion in undergraduate programs and were dissatisfied or indifferent with the training received to perform in inclusive schools. Students who agree totally or agree with inclusive education predominated. There was significant difference between the periods, only on the inclusion school of the special educational need autism they differed. There are evidences that the undergraduate Psychology programs have not been able to change the students' opinions about the inclusive education and to prepare them to be school psychologists in the inclusive schools.pt_BR
dc.description.resumoCom o objetivo de efetuar um estudo transversal sobre a formação de psicólogos e a preparação recebida durante a graduação para atuar em escolas inclusivas, 163 estudantes de cinco períodos de dois cursos de Psicologia responderam a um questionário. Predominaram os participantes que não possuíam alguém com necessidade educacional especial na família. A maioria não teve, também, contato próximo com portadores de necessidades especiais. A maioria deles teve atividades e/ou disciplinas sobre inclusão escolar na graduação e estava insatisfeita ou indiferente quanto à preparação recebida para atuar em escolas inclusivas. Prevaleceram discentes que concordavam total ou parcialmente com a educação inclusiva. Constatou-se diferença significante entre os períodos somente no caso da inclusão escolar da necessidade educacional especial - autismo. Há evidências de que a graduação em Psicologia não tem sido capaz de alterar o posicionamento dos estudantes quanto à educação inclusiva e de prepará-los para serem psicólogos escolares em escolas inclusivas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia Escolar e Educacionalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectInclusão escolarpt_BR
dc.subjectPsicologia escolarpt_BR
dc.subjectSpecial educationpt_BR
dc.subjectSchool inclusionpt_BR
dc.subjectSchool psychologypt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleFormação em psicologia e educação inclusiva: um estudo transversalpt_BR
dc.title.alternativePre-service formation in psychology and inclusive education: a cross-sectional studypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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