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dc.creatorRodrigues, Marisa Cosenza-
dc.creatorRibeiro, Nathalie Nehmy-
dc.creatorCunha, Priscila Campos-
dc.date.accessioned2018-12-19T10:21:28Z-
dc.date.available2018-12-18-
dc.date.available2018-12-19T10:21:28Z-
dc.date.issued2012-09-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue53pt_BR
dc.citation.spage393pt_BR
dc.citation.epage402pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2012000300011pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8318-
dc.description.abstractThis study's objective was to evaluate the effectiveness of a program designed to diversify teachers' storytelling practices and indirectly promote children's understanding of mental states and social information processing. Five teachers and 57 students, aged six years old on average, attending a public school, participated in the study. Teachers were trained and pre- and post-tested through questionnaires addressing social-cognitive conceptions and the impact of qualification on their mediated reading practices. The social-cognitive aspects and the attribution of children's mental terms were evaluated during the reading of two books. A field diary was used to document weekly observations. The results revealed teaching improvement in selecting books and in exploring mental terms during narratives. In regard to the students, significant differences were found in the use of mental language and social information processing. The conclusion is that conducting mediated reading with a social-cognitive focus is feasible in schools.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo teve como objetivo avaliar a efetividade de um programa dirigido a diversificar a prática docente de contar histórias e a promoção indireta da compreensão infantil dos estados mentais e do processamento de informação social. Participaram 5 docentes e 57 alunos com média de 6 anos de idade de uma escola pública. As docentes foram capacitadas e pré e pós-avaliadas por questionários que investigaram concepções sociocognitivas e o impacto da capacitação sobre a prática de leitura mediada. Aspectos sociocognitivos e a atribuição dos termos mentais infantis foram avaliados mediante a análise da leitura de dois livros. Foi utilizado um diário de campo para documentar as observações semanais. Evidenciou-se aperfeiçoamento docente na seleção de livros e na exploração dos termos mentais nas narrativas e, quanto aos alunos, diferenças significativas quanto à linguagem mentalista e aprimoramento do processamento de informação social. Conclui-se pela viabilidade de se implementar a leitura mediada com enfoque sociocognitivo na escola.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofPaidéia (Ribeirão Preto)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeoria da mentept_BR
dc.subjectCognição socialpt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectTheory of mindpt_BR
dc.subjectSocial cognitionpt_BR
dc.subjectTeacher educationpt_BR
dc.subjectReadingpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleLeitura mediada com enfoque sociocognitivo: avaliação de uma pesquisa-intervençãopt_BR
dc.title.alternativeMediated reading with a social cognitive approach: assessment of a research interventionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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