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dc.creatorFernandes, Dmitri Cerboncini-
dc.date.accessioned2018-12-03T16:33:22Z-
dc.date.available2018-12-03-
dc.date.available2018-12-03T16:33:22Z-
dc.date.issued2012-09-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue31pt_BR
dc.citation.spage270pt_BR
dc.citation.epage299pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S1517-45222012000300012pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8178-
dc.description.abstractIn this article I seek to provide a basis for understanding the process that triggered the change of the social position of samba in the 1930s. I try to show that a self-referred framework of discussion about samba emerged at the heart of the development of the commercialization of the "product" popular music, which paved the way to the emergence of a set of debates whose participants were experts in discoursing about that new form of art. On the other hand, these agents both rivaled against and cooperated with other intellectuals who ventured to produce commentaries about the musical genre in question. These two categories of intellectuals shaped a dialogical interstice that promoted the establishment of several "truths" about the urban popular music. From the contacts, the conflicts and the cooperation drawn between them, historical junctures would be forged, restructured and reinterpreted, a fact that would enable new ways of vision, the eruption and crystallization of institutions and songs.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, busco fornecer subsídios à compreensão do processo que desencadeou a mudança da posição social do gênero musical samba na década de 1930. Procuro mostrar que um âmbito auto-referido de discussão sobre o samba emergiu no bojo do desenvolvimento da comercialização do "produto" música popular, o que pavimentou a emergência de um plano de debates cujos participantes eram verdadeiros especialistas em dissertar sobre a nova forma de arte. De outro lado, essas figuras ora rivalizavam, ora cooperavam com os intelectuais "não especializados" que se arriscavam a tecer comentários sobre a manifestação em pauta, de modo a formar um interstício dialógico que fomentou o assentamento de diversas "verdades" sobre a música popular urbana. Dos contatos, embates e cooperações traçados entre esses dois níveis de produtores de discursos, conjunturas históricas teriam sido forjadas, reestruturadas e reinterpretadas, fato que ensejaria novos modos de visão e o irrompimento e a cristalização de instituições e obras.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofSociologiaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMúsica popular brasileirapt_BR
dc.subjectSambapt_BR
dc.subjectChoropt_BR
dc.subjectIntelectuaispt_BR
dc.subjectBrazilian Popular Musicpt_BR
dc.subjectSambapt_BR
dc.subjectChoropt_BR
dc.subjectIntellectualspt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleOs maestros do verbo: a constituição da legalidade interna da música popular urbana brasileirapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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