Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/809
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
josimarmoreirarocha.pdf2.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Casagrande, Rogério-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760239Y9pt_BR
dc.contributor.referee1Gomes, José Barbosa-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792093J2pt_BR
dc.contributor.referee2Veloso, Marcelo Oliveira-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4739764Y0pt_BR
dc.creatorRocha, Josimar Moreira-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4436184T6pt_BR
dc.date.accessioned2016-02-26T13:50:01Z-
dc.date.available2016-02-19-
dc.date.available2016-02-26T13:50:01Z-
dc.date.issued2014-08-16-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/809-
dc.description.abstractThe purpose of this work is to discuss the possibilities of using the electronic spreadsheet as a teaching resource in the teaching of Mathematics. To illustrate this use, a didactic sequence on matrix multiplication is presented, approached from the perspective of changes in the plan. This work has a dual character: to show that the electronic spreadsheet is an efficient tool to be used in the intermediation of the teaching and learning process of several contents and suggest a differentiated approach to the matrix multiplication topic in high school. It is a work of theoretical nature, based on the research of the literature available on the subject. It is expected that its reading will stimulate the use of the electronic spreadsheet in the classroom and, in particular, that it will provide evidence for the significant treatment of matrix multiplication. In a more general way, the importance of this work is to promote the integration of electronic spreadsheets in the school context, recognizing its pedagogical potential in the teaching of mathematics and in the teaching of other areas of knowledge.pt_BR
dc.description.resumoO propósito deste trabalho é dissertar sobre as possibilidades do uso da planilha eletrônica como recurso didático no ensino de Matemática. Para exemplificar esse uso, é apresentada uma sequência didática sobre multiplicação de matrizes, abordada sob a perspectiva de transformações no plano. Este trabalho tem um duplo caráter: mostrar que a planilha eletrônica é uma eficiente ferramenta a ser utilizada na intermediação do processo de ensino e aprendizagem de diversos conteúdos e sugerir uma abordagem diferenciada do tópico multiplicação de matrizes no Ensino Médio. É um trabalho de natureza teórica, fundamentado na pesquisa da bibliografia disponível sobre o assunto. Espera-se que sua leitura estimule o uso da planilha eletrônica em sala de aula e, em particular, que ela forneça elementos para o tratamento significativo da multiplicação de matrizes. De uma maneira mais geral, a importância deste trabalho está em promover a inserção das planilhas eletrônicas no contexto escolar, reconhecendo seu potencial pedagógico no ensino de Matemática e no ensino de outras áreas do conhecimento.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programMestrado Profissional em Matemática (PROFMAT)pt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPlanilha Eletrônicapt_BR
dc.subjectTransformação Linearpt_BR
dc.subjectMultiplicação de Matrizespt_BR
dc.subjectSpreadsheetpt_BR
dc.subjectLinear Transformationpt_BR
dc.subjectMatrix Multiplicationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.titleA planilha eletrônica como recurso didático: um exemplo com multiplicação de matrizespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.