Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8055
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Estudo e caracterização do pensamento docente espontâneo .pdf308.83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLopes, José Guilherme da Silva-
dc.creatorSilva Junior, Luiz Alberto-
dc.date.accessioned2018-11-23T12:45:33Z-
dc.date.available2018-09-17-
dc.date.available2018-11-23T12:45:33Z-
dc.date.issued2014-01-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage131pt_BR
dc.citation.epage148pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8055-
dc.description.abstractSpontaneous teaching thinking is a form of knowledge characteristic of school experience, in which students appropriate of practices by teachers who have gone through their lives and put them into action when they become teachers themselves. Several authors have pointed to the limitations of this knowledge, since it is validated by common sense. In this sense, the present study aimed to verify, through interview and questionnaire methodology, whether the freshmen students in degree course in Chemistry have typical spontaneous conceptions of teaching thinking. To characterize it, we used the framework of didactic models by Garcia Perez. Supported on Textual Discourse Analysis, we observed that students actually bring ideas about teaching based on their experience in basic education, particularly as to the evaluation process.pt_BR
dc.description.resumoO pensamento docente espontâneo é um saber docente característico da vivência escolar, no qual o estudante se apropria de práticas de professores que passaram por sua vida e as coloca em ação quando se torna professor. Diversos autores têm apontado para a limitação desse saber, uma vez que é validado pelo senso comum. Nesse sentido, o presente trabalho buscou verificar, através de questionário e entrevista, se os estudantes ingressantes no curso de licenciatura em Química possuem concepções características do pensamento docente espontâneo. Para caracterizá-lo, utilizamos o referencial dos modelos didáticos de Garcia Pérez. Apoiados na Análise Textual Discursiva, observamos que os estudantes, de fato, trazem ideias sobre a docência baseadas em sua experiência na educação básica, principalmente sobre o processo avaliativo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPensamento docente espontâneopt_BR
dc.subjectModelos didáticospt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectSpontaneous teaching thinkingpt_BR
dc.subjectDidactic modelspt_BR
dc.subjectTeacher trainingpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleEstudo e caracterização do pensamento docente espontâneo de ingressantes de um curso de licenciatura em químicapt_BR
dc.title.alternativeStudy and characterization of spontaneous teaching thinking at an undergraduate chemistry coursept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.