https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7739
File | Description | Size | Format | |
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A moda no MASP de Pietro Maria Bardi (1947-1987).pdf | 1.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
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dc.creator | Bonadio, Maria Claudia | - |
dc.date.accessioned | 2018-10-08T17:51:29Z | - |
dc.date.available | 2018-09-19 | - |
dc.date.available | 2018-10-08T17:51:29Z | - |
dc.date.issued | 2014-07 | - |
dc.citation.volume | 22 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 35 | pt_BR |
dc.citation.epage | 70 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/S0101-47142014000200003 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7739 | - |
dc.description.abstract | The aim of this article is highlight the centrality of actions related to fashion and the formation of the Costume Section at the São Paulo Museum of Art in Pietro Maria Bardi's project of Museum and his art conception during 1947-1987. I will observe too how such actions were relevant to the proposition of a visual and a history to the national fashion. I will demonstrate, as the trajectory of PM Bardi in Italy, specially his role as gallerist and art dealer, journalist, as his contact with the Facist ideology directly influenced in their actions in the field of fashion and arts, and to his intellectual formation. And, as such ideas and experiences will be key to direct his activities at MASP and in particular as regards the initiatives in the design area. Further notice, as the Bardi's actions in the field of fashion design were also influenced by the ideas propagated by the Bauhaus, and Le Corbusier, as well as its foreign gaze which ultimately lead him to recover in initiatives relating to design the Brazilian culture and traditions, which ends up generating a production that dialogues with Brazilian modernism, since it uses international experience to enhance the national. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo deste artigo é evidenciar a centralidade das ações ligadas à moda e à formação da Seção de Costumes do MASP no projeto de museu e na concepção de arte de Pietro Maria Bardi no período 1947-1987, e como tais ações teriam sido relevantes para a instituição de uma visualidade e uma história para a moda nacional. Demonstra-se como a trajetória de P. M. Bardi na Itália, ou seja, sua atuação como galerista e comerciante de artes, jornalista, bem como seu contato com a ideologia e as ações do Regime Fascista no campo das artes e da moda, influenciou diretamente suas ações em relação ao design de moda. Essas ideias e experiências foram fundamentais para direcionar sua atuação no MASP e, em especial suas iniciativas na área do design. Nota-se ainda como a atuação de Bardi no campo do design de moda foi também influenciada pelas ideias propagadas pela Bauhaus e Le Corbusier, assim como por seu olhar estrangeiro, que acaba por levá-lo a recuperar, nas referentes iniciativas, as tradições e a cultura brasileiras, gerando uma produção que dialoga com o modernismo brasileiro, uma vez que usa a experiência internacional para valorizar o nacional. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Museu de Arte de São Paulo (MASP) | pt_BR |
dc.subject | Pietro Maria Bardi | pt_BR |
dc.subject | Moda brasileira | pt_BR |
dc.subject | Design de moda | pt_BR |
dc.subject | Seção de costumes | pt_BR |
dc.subject | São Paulo Art Museum (MASP) | pt_BR |
dc.subject | Pietro Maria Bardi | pt_BR |
dc.subject | Brazilian fashion | pt_BR |
dc.subject | Fashion design | pt_BR |
dc.subject | Costume department | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | A moda no MASP de Pietro Maria Bardi (1947-1987) | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
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