Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7688
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artes visuais e feminismos.pdf58.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCoutinho, Andréa Senra-
dc.creatorLoponte, Luciana Gruppelli-
dc.date.accessioned2018-10-05T17:33:26Z-
dc.date.available2018-09-12-
dc.date.available2018-10-05T17:33:26Z-
dc.date.issued2015-01-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage181pt_BR
dc.citation.epage190pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/0104-026X2015v23n1p181pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7688-
dc.description.abstractWhat is the point of dealing with the relationship between the visual arts and Feminisms today? What are the possible effects of this discussion for contemporary art teaching? These and other questions permeate this article, which intends to bring to the fore a still marginal topic, almost invisible amidst our main pedagogical concerns related to art and education, arising also from the few or scarce theoretical texts about it, especially the ones written in Portuguese. The discussions presented in this article emerge mainly from researches made by Loponte (2002, 2005, 2008, 2010) and Coutinho (2010, 2011). By raising questions that intertwine the visual arts and Feminisms or the idea of art pervaded by Feminist intentions, we propose a more attentive view of pedagogical practices that are not exempt from the inclusion of such discussions, but still seem to be lethargic around these and more provocative and deconditioning approaches in the school context. We initially present the discussion intertwining contemporary art, Feminisms and female artists, indicating some of the ways of thinking around this relationship. We also approach the erosion of the Feminist adjective as related to the visual arts to, finally, point out pedagogical contradictions and implications in the connections between art and Feminism. In this sense, we intend to call attention to the need of critical analyses involving a work turned towards education about art produced by contemporary women artists in the school environment, presenting a few arguments in favor of this educational task.pt_BR
dc.description.resumoQual o sentido de tratarmos da relação entre artes visuais e feminismos hoje? Quais os efeitos possíveis dessa discussão nas práticas contemporâneas de ensino de arte? Essas e outras indagações permeiam este artigo, que pretende trazer à tona um tema ainda marginal, quase invisível em nossas principais preocupações pedagógicas em relação à arte e às práticas docentes, invisibilidade essa decorrente também da escassa produção teórica a respeito, em especial, em língua portuguesa. As discussões apresentadas neste artigo emergem principalmente de pesquisas realizadas por Loponte (2002, 2005, 2008, 2010) e Coutinho (2010, 2011). Ao levantar questionamentos que entrelaçam artes visuais e feminismos, ou a ideia de uma arte perpassada pelas intenções feministas, propomos um olhar mais atento para as práticas pedagógicas que não se eximem de incorporar tais discussões, mas ainda parecem estar letárgicas para essa e outras abordagens mais provocativas e descondicionantes no contexto escolar. Ao final, pretendemos chamar a atenção para a necessidade de uma análise crítica envolvendo um trabalho voltado ao ensino da arte produzida por mulheres na contemporaneidade em espaços escolares, apresentando algumas argumentações favoráveis a esse empreendimento docente.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofRevista Estudos Feministaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectArtistas mulherespt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectArtpt_BR
dc.subjectWomen artistspt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectSchoolpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleArtes visuais e feminismos: implicações pedagógicaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.