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dc.creatorCosta, Pedro Henrique Antunes da-
dc.creatorMota, Daniela Cristina Belchior-
dc.creatorCruvinel, Erica-
dc.creatorPaiva, Fernando Santana de-
dc.creatorGomide, Henrique Pinto-
dc.creatorSouza, Isabel Cristina Weiss de-
dc.creatorMartins, Leonardo Fernandes-
dc.creatorSilveira, Pollyanna Santos da-
dc.creatorRonzani, Telmo Mota-
dc.date.accessioned2018-10-05T17:18:12Z-
dc.date.available2018-09-13-
dc.date.available2018-10-05T17:18:12Z-
dc.date.issued2015-04-
dc.citation.volume19pt_BR
dc.citation.issue53pt_BR
dc.citation.spage395pt_BR
dc.citation.epage404pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0607pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7683-
dc.description.abstractAs an alternative to the deficient área of professional education for working on alcohol and other drug use in Brazil, and in order to incorporate changes in practices, Regional Reference Centers for Drugs (CRRs) have been created. Therefore, it is necessary to understand and reflect on the role of CRRs within the scenario of education and action in this field. This paper aimed to discuss aspects of the education process for professionals in the Brazilian Health System and Social Assistance System, through a report on experience from a CRR in the state of Minas Gerais, Brazil. The implementation of this CRR enabled education for professionals towards comprehensive and reflective approaches in this field. However, reformulations of the CRR model are needed, with a better-defined and more active position within drug policies, so a to ensure continuity of actions and aid in reformulation of practices.pt_BR
dc.description.resumoComo alternativa ao panorama deficitário de formação profissional para atuação na área do uso de álcool e outras drogas, e visando à incorporação de mudanças práticas, são criados os Centros Regionais de Referência sobre Drogas (CRRs). Faz-se necessário compreender e refletir sobre o papel dos CRRs nos cenários de formação e atuação sobre a temática. A partir disso, o presente artigo pretende discutir aspectos sobre a capacitação de profissionais do Sistema Único de Saúde e Assistência Social, por meio do relato de experiência de um CRR de Minas Gerais. A implantação do presente CRR possibilitou a qualificação de profissionais em direção a abordagens integrais e reflexivas sobre a temática. Contudo, são necessárias reformulações sobre o seu modelo, com uma posição mais bem definida e atuante dentro das políticas sobre drogas, garantindo continuidade nas ações e auxiliando na reformulação das práticas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofInterface - Comunicação, Saúde, Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCapacitação de recursos humanos em saúdept_BR
dc.subjectEducação profissional em saúde públicapt_BR
dc.subjectEducação continuadapt_BR
dc.subjectFormação de recursos humanospt_BR
dc.subjectHuman resources training on healthcarept_BR
dc.subjectProfessional education on public healthcarept_BR
dc.subjectInservice educationpt_BR
dc.subjectHuman resources educationpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleCapacitação em álcool e outras drogas para profissionais da saúde e assistência social: relato de experiênciapt_BR
dc.title.alternativeTraining on alcohol and other drugs for health and social care professionals: report on experiencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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