https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7643
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Desigualdade de oportunidades na formação de habilidades.pdf | 348.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Procópio, Igor Vieira | - |
dc.creator | Freguglia, Ricardo da Silva | - |
dc.creator | Chein, Flávia | - |
dc.date.accessioned | 2018-10-05T14:36:13Z | - |
dc.date.available | 2018-09-13 | - |
dc.date.available | 2018-10-05T14:36:13Z | - |
dc.date.issued | 2015-04 | - |
dc.citation.volume | 19 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 326 | pt_BR |
dc.citation.epage | 348 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/1413-8050/ea110460 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7643 | - |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to analyze the evolution of education inequality and the inequality of opportunities over the first four years of elementar school in Brazil from 2005 to 2008. Using proficiency performance information of pupils in mathematics and language (Portuguese) from GERES database. The main results show an increase in educational inequality in mathematics and stable behavior in Portuguese over the years under review. With regard to inequality of opportunity, the percentages are 8% for math and 11% for Portuguese. The Portuguese inequality presents a higher increase in these percentages (109%) than the math inequality (80%) over the four years. The feature that most influences the inequality in proficiency performance is the socioeconomic status of the children family. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo analisa a evolução da desigualdade educacional e das oportunidades ao longo dos quatro primeiros anos do ensino fundamental por intermédio do desempenho nas disciplinas de língua portuguesa e matemática daquelas crianças que participaramdo GERES no período de 2005 a 2008. Os principais resultados obtidos mostram um aumento na desigualdade educacional em matemática e umcomportamento praticamente estável em português. No que tange à desigualdade de oportunidades, no fim do período analisado, os valores são de 8% para matemática e 11% para português. Percebe-se um aumento nesses valores ao longo do período, sendo que português apresenta um crescimento superior ao de matemática, 109% e 80%, respectivamente. A característica que mais influencia na desigualdade de aprendizado é o nível socioeconômico. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Economia Aplicada | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Desigualdade de oportunidades | pt_BR |
dc.subject | Formação de habilidades | pt_BR |
dc.subject | Inequality of Opportunity | pt_BR |
dc.subject | Skill formation | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | Desigualdade de oportunidades na formação de habilidades: uma análise com dados longitudinais | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.