Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7584
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jovens em contextos sociais desfavoráveis e sucesso escolar no ensino médio.pdf203.88 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCastro, Vanessa Gomes de-
dc.creatorTavares Júnior, Fernando-
dc.date.accessioned2018-10-01T19:33:47Z-
dc.date.available2018-09-06-
dc.date.available2018-10-01T19:33:47Z-
dc.date.issued2016-01-
dc.citation.volume41pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage239pt_BR
dc.citation.epage258pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623656080pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7584-
dc.description.abstractThis paper analyses the profile of youth in unfavorable social contexts who have achieved educational attainment in their secondary education. Attainment is here understood as the completion of the 3rd year of secondary education at the appropriate age, without having failed and/or dropped the school during the educational trajectory. We investigate sociological determinants of the educational attainment in unfavorable social contexts. We use micro-data from the Basic Education Evaluation System, 2011 edition. Despite contrary theoretical and factual predictions, we have found that many individuals in the most unfavorable social conditions achieve educational attainment. We observed that the family background influences, but does not define the educational attainment of the individuals.pt_BR
dc.description.resumoAnalisa-se o perfil dos jovens em contextos sociais desfavoráveis que chegaram com sucesso ao terceiro ano do ensino médio. Sucesso é aqui compreendido como a chegada do aluno ao 3º ano do ensino médio em idade apropriada, sem ter sido reprovado e/ou abandonado à escola durante sua trajetória. Investigam-se os determinantes sociológicos desse sucesso em contextos sociais desfavoráveis. Para tanto, utiliza-se microdados da edição 2011 do Sistema de Avaliação da Educação Básica. Apesar de prognósticos teóricos e factuais contrários, constata-se que muitos indivíduos nas condições sociais mais desfavoráveis alcançam o sucesso escolar. Observa-se que o background familiar influencia, porém, não determina a realização escolar dos indivíduos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofEducação & Realidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJovenspt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectSucesso escolarpt_BR
dc.subjectTrajetórias escolarespt_BR
dc.subjectContextos desfavoráveispt_BR
dc.subjectYouthpt_BR
dc.subjectSecondary educationpt_BR
dc.subjectEducational attainmentpt_BR
dc.subjectEducational trajectorypt_BR
dc.subjectUnfavorable contextspt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleJovens em contextos sociais desfavoráveis e sucesso escolar no ensino médiopt_BR
dc.title.alternativeYouth in unfavorable social contexts and educational attainment in secondary educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.