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dc.creatorAlmeida, José Guilherme de Andrade-
dc.creatorFerreira, Eliana Lucia-
dc.date.accessioned2018-09-18T18:49:54Z-
dc.date.available2018-09-17-
dc.date.available2018-09-18T18:49:54Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.spage67pt_BR
dc.citation.epage75pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2018/047pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7488-
dc.description.abstractThis research aims to discuss the process of inclusion of students with disabilities in Brazilian higher education, with a special focus on the senses mobilized by this inclusion in the circulating discourses. With an exploratory-descriptive character, we use the Discourse Analysis from the French perspective to explore the process of meaning production in the official statistics on this inclusion in Brazil and in a federal institution of higher education, also conducting interviews with self-declared students with disabilities and other subjects that with these are related in the daily life of the university. With the analyzes undertaken, we identified flaws in the official data on the presence of students with disabilities in Brazilian higher education, related both to the absence of mechanisms to collect these data in the base institution, and to the non-recognition of the deficiency condition by students that have. Regarding the meanings of their inclusion, this has been evaluated by the subjects of higher education as a presence or as a provision of architectural accessibility, indicating a lack of preparation and lack of knowledge for the provision of conditions of permanence for this student in higher education, perpetuating barriers to their participation on equal terms.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem como objetivo discutir o processo de inclusão de alunos com deficiência na educação superior brasileira, com especial foco nos sentidos mobilizados por esta inclusão nos discursos ali circulantes. Com caráter exploratório-descritivo, nos valemos da Análise de Discurso na ótica francesa para explorar o processo de produção de sentidos nas estatísticas oficias sobre esta inclusão no Brasil e em uma instituição federal de educação superior, realizando ainda, entrevistas com alunos autodeclarados com deficiência e demais sujeitos que com esses se relacionam no cotidiano universitário. Com as análises empreendidas, identificamos falhas nos dados oficiais sobre a presença de alunos com deficiência na educação superior brasileira, relacionadas tanto a ausência de mecanismos para levantamento desses dados na instituição base, quanto ao não reconhecimento da condição de deficiência por parte dos alunos que a possuem. Já em relação aos sentidos de sua inclusão, esta tem sido avaliada pelos sujeitos da educação superior enquanto presença ou enquanto provimento de condições de acessibilidade arquitetônica, indicando um despreparo e um desconhecimento para o provimento de condições de permanência para este aluno na educação superior, perpetuando barreiras à sua participação em igualdade de condições.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia Escolar e Educacionalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectDeficiênciapt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectInclusive educationpt_BR
dc.subjectDisabilitypt_BR
dc.subjectHigher educationpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleSentidos da inclusão de alunos com deficiência na educação superior: olhares a partir da Universidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.title.alternativeSense of inclusion of students with disabilities in higher education: looks from the Federal University of Juiz de Forapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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