Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/743
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eloisajardimbarino.pdf540.05 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Weiss, Denise Barros-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700144E6pt_BR
dc.contributor.referee1Magalhães, Tânia Guedes-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4705769T0pt_BR
dc.contributor.referee2Ribeiro, Alexandre do Amaral-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703024U9pt_BR
dc.contributor.referee3Pereira, Telma Cristina De Almeida Silva-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700555U3pt_BR
dc.contributor.referee4Silva, Marta Cristina da-
dc.contributor.referee4Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700453Y5pt_BR
dc.creatorBarino, Eloisa Jardim-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4980964A6pt_BR
dc.date.accessioned2016-02-26T12:31:11Z-
dc.date.available2016-02-16-
dc.date.available2016-02-26T12:31:11Z-
dc.date.issued2014-09-16-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/743-
dc.description.abstractThe interaction among students inside the classroom has not been the subject of extensive research in the area. It eventually legitimizes only the relationship between student-teacher. While this situation occurs, the relationship between learners can represent relevant information about how students construct knowledge from information received in a multicultural environment source. This work aims to contribute to an understanding of how these students interact and with whom they do, having as a main aim to investigate the interactions among students in the class room PLA. Thus, we treat the teaching-learning process as a dialogical activity, in which students and teacher create bonds of involvement not only in didactic but also in relational dimensions, and the creation of these bonds is the result of internal and external factors to the classroom, which end for assisting in the formation of social networks among students. Such networks is to be the specific object of analysis, that is, what factors are responsible for the formation of these networks and how these networks may or may not influence the acquisition of knowledge concerning the students themselves. One of the clearest consequences of the impact of the existence of these networks is the possibility of emergence of assistance between the pairs of students, causing collaborative relationships between them. Therefore, we believe that collaborative activities that occur within the PLA room contribute effectively in the acquisition of knowledge of individuals.pt_BR
dc.description.resumoA interação entre os alunos em sala de aula não tem sido alvo de extensas pesquisas na área. Isso acaba por legitimar apenas as relações entre aluno- professor. Embora isso ocorra, o relacionamento entre os discentes pode representar fonte relevante de informações sobre como os alunos constroem o conhecimento a partir das informações recebidas em um ambiente multicultural. Este trabalho pretende contribuir para uma compreensão de como esses alunos interagem, e com quem o fazem, tendo como objetivo geral investigar situações de interação entre os alunos na sala de aula de PLA. Dessa forma, tratamos o processo de ensino-aprendizagem como uma atividade dialógica, em que alunos e professor criam laços de envolvimento nas dimensões didática e relacional, sendo que a criação desses laços é resultado de fatores internos e externos à sala de aula, que acabam por auxiliar na formação de redes de relacionamento entre os alunos. Tais redes serão o objeto específico de análise, observando-se quais fatores serão responsáveis pela formação dessas redes e como elas podem ou não influenciar na aquisição de conhecimentos por parte dos alunos. Uma das consequências mais claras da existência dessas redes é a possibilidade do surgimento da assistência entre os pares de alunos, ocasionando relações de colaboração entre eles. Logo, consideramos que as atividades de colaboração que ocorrem no espaço de sala de PLA contribuem efetivamente na aquisição de conhecimento dos indivíduos e estão intimamente interligadas às redes de relacionamento interpessoal dos discentes.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Letraspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Letras: Linguísticapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInteraçãopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectPortuguês como língua adicionalpt_BR
dc.subjectColaboraçãopt_BR
dc.subjectAlunopt_BR
dc.subjectInteractionpt_BR
dc.subjectTeachingpt_BR
dc.subjectPLA-Assistancept_BR
dc.subjectStudentpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICApt_BR
dc.titleA dinâmica interacional entre discentes em turmas de português como língua adicionalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Linguística (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.