Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7400
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMiranda, Neusa Salim-
dc.creatorLoures, Luciene Fernandes-
dc.date.accessioned2018-09-10T19:24:50Z-
dc.date.available2018-09-10-
dc.date.available2018-09-10T19:24:50Z-
dc.date.issued2016-09-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage525pt_BR
dc.citation.epage546pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1982-4017-160301-0116dpt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7400-
dc.description.abstractThis article aims to present the path of hybrid nature macro project - both linguistic and educational - that, for a decade, before the development of twelve Case Studies in the elementary school scenario, works with a discourse analysis model based on Frame Semantics and on Usage-based model. From the narratives of practices of students and teachers as a constitutive methodology of your corpora, this study allowed us to draw the classroom crisis map, with your causes, consequences and also your escapes, which has led not just for a consolidation of a discourse model analysis, but a new way for an education action in the Portuguese classroom and in the processes of teacher's formation.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta a trajetória de um macroprojeto de natureza híbrida - Linguística e Educação - que, por uma década, mediante o desenvolvimento de doze Estudos de Caso fixados no cenário escolar, vem trabalhando um modelo de análise do discurso baseado na Semântica de Frames e nos Modelos de Linguagem baseados no Uso. Valendo-se da narrativa de práticas de alunos e professores como metodologia de constituição de seus corpora, este estudo permitiu traçar um mapa da crise da sala de aula, com suas causas, consequências e, também, rotas de saída, o que tem conduzido não só à consolidação de um modelo de análise do discurso, como a novos caminhos para a ação educativa na sala de aula de Língua Portuguesa e no processo de formação de professores.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofLinguagem em (Dis)cursopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSemântica de framespt_BR
dc.subjectAnálise do discursopt_BR
dc.subjectVivência escolarpt_BR
dc.subjectFrame semanticspt_BR
dc.subjectDiscourse analysispt_BR
dc.subjectSchool experiencept_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleDa análise semântica do discurso à ação educativa - um mapa da crise da sala de aulapt_BR
dc.title.alternativeFrom the semantic discourse analysis to educational action - a classroom crisis mappt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.