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dc.creatorMoreira, Ana Rosa Picanço-
dc.creatorSouza, Tatiana Noronha de-
dc.date.accessioned2018-09-10T19:20:40Z-
dc.date.available2018-09-10-
dc.date.available2018-09-10T19:20:40Z-
dc.date.issued2016-05-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage229pt_BR
dc.citation.epage237pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150202955pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7390-
dc.description.abstractThis article aims to discuss the concept of Educational Environment in kindergarten, based on historical and cultural perspective, addressing its relational and procedural dimension. We are interested in thinking about the space / environment, especially as an educational process and not as an external factor to the actions of individuals (children and educators / teachers). For this, we dialogue with Vygotsky and Wallon, who consider the environment a highly related to child development element, as it varies depending on the age of affective states and motivations of individuals. The concept of experience enables us to understand the environment as an element produced in relation to each individual by their interpretation and perception. We address some studies of environmental psychology on the relationship between the physical aspects of the environment and child development to think about the organization of children's institutional spaces. We have included some contributions from the Italian city of Reggio Emilia on the spatial organization of experiences for children.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo objetiva discutir o conceito de Ambiente Pedagógico na educação infantil, baseado na perspectiva histórico-cultural, abordando sua dimensão relacional e processual. Interessa-nos pensar o espaço/ambiente, sobretudo como processo pedagógico e não como fator externo às ações dos indivíduos (crianças e educadores/professores). Para isso, dialogamos com Vigotski e Wallon, que consideram o ambiente um elemento fortemente relacionado ao desenvolvimento infantil, visto que varia em função da idade, dos estados afetivos e das motivações dos indivíduos. O conceito de vivência possibilita-nos compreender o ambiente como elemento produzido na relação com cada indivíduo, mediante sua interpretação e percepção. Abordamos alguns estudos da Psicologia Ambiental que tratam da relação entre os aspectos físicos do ambiente e desenvolvimento infantil para pensar a organização dos espaços institucionais infantis. Incluímos algumas contribuições da cidade italiana de Reggio Emilia sobre as experiências de organização espacial para a infância.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia Escolar e Educacionalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectPsicologia escolarpt_BR
dc.subjectPsicologia ambientalpt_BR
dc.subjectEarly childhood educationpt_BR
dc.subjectSchool psychologypt_BR
dc.subjectEnvironmental psychologypt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleAmbiente pedagógico na educação infantil e a contribuição da psicologiapt_BR
dc.title.alternativeEducational environment in early childhood education and psychology contributionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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