https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7293
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Teoria da mente e leitura.pdf | 370.38 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Rodrigues, Marisa Cosenza | - |
dc.creator | Silveira, Flávia Fraga | - |
dc.creator | Pelisson, Maíze Carla Costa | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T15:52:02Z | - |
dc.date.available | 2018-08-07 | - |
dc.date.available | 2018-09-05T15:52:02Z | - |
dc.date.issued | 2017-05 | - |
dc.identifier.citation | RODRIGUES, Marisa Cosenza; SILVEIRA, Flávia Fraga; PELISSON, Maíze Carla Costa. Teoria da mente e leitura: estudo qualitativo na educação infantil. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 21, n. 2, p. 195-204, ago. 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572017000200195&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 03 set. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121106. | pt_BR |
dc.citation.volume | 21 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 195 | pt_BR |
dc.citation.epage | 204 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121106 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7293 | - |
dc.description.abstract | Considering the interfaces between theory of mind and language and the benefits of mediated reading for children’s sociocognitive development, the qualitative aspect of a broader study of mind theory is presented, which, in a complementary way, investigated the experiences experienced by preschool children in relation to the reading activity in the family and school context. The participants were 178 children and 17 teachers from public and private early childhood schools. The children answered a questionnaire that sought to evaluate the family context of the daily reading activities and the teachers were interviewed to evaluate the conceptions and practices about the reading activities in the classroom, and the reports were submitted to content analysis. The results indicate that both the family reading context and the school context are potentially favorable contexts for sociocognitive development and tend to contribute to the improvement of children’s understanding of mental states. | pt_BR |
dc.description.resumo | Tendo em vista as interfaces entre teoria da mente e linguagem e os benefícios da leitura mediada para o desenvolvimento sociocognitivo infantil, apresenta-se a vertente qualitativa de um estudo mais amplo sobre teoria da mente, que, de forma complementar, investigou as experiências vivenciadas por pré-escolares em relação à atividade leitora no contexto familiar e escolar. Participaram da pesquisa 178 crianças e 17 docentes de escolas públicas e privadas de educação infantil. As crianças responderam a um questionário que buscou avaliar o contexto familiar das atividades diárias de leitura; já as professoras foram entrevistadas para avaliar as concepções e práticas sobre as atividades leitoras em sala de aula, sendo os relatos submetidos à análise de conteúdo. Os resultados indicam que os contextos de leitura tanto familiar quanto escolar são potencialmente favoráveis ao desenvolvimento sociocognitivo e tendem a contribuir para o aprimoramento da compreensão infantil dos estados mentais. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Psicologia Escolar e Educacional | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Filosofia da mente | pt_BR |
dc.subject | Leitura | pt_BR |
dc.subject | Pré-escolares | pt_BR |
dc.subject | Philosophy of mind | pt_BR |
dc.subject | Reading | pt_BR |
dc.subject | Preschool children | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | Teoria da mente e leitura: estudo qualitativo na educação infantil | pt_BR |
dc.title.alternative | Teoría de la mente y lectura: estudio cualitativo en la educación infantil | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.