https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7256
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Compondo percursos gestuais.pdf | 325.82 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Miranda, Rita de Cássia Fernandes | - |
dc.creator | Ehrenberg, Mônica Caldas | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T14:39:07Z | - |
dc.date.available | 2018-08-16 | - |
dc.date.available | 2018-09-05T14:39:07Z | - |
dc.date.issued | 2017-10 | - |
dc.identifier.citation | MIRANDA, Rita de Cássia Fernandes; EHRENBERG, Mônica Caldas. Compondo percursos gestuais: a dança na formação inicial de professores de Educação Física. Educ. rev., Curitiba, n. 66, p. 177-192, dez. 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000400177&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 31 ago. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.50458. | pt_BR |
dc.citation.issue | 66 | pt_BR |
dc.citation.spage | 177 | pt_BR |
dc.citation.epage | 192 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.50458 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7256 | - |
dc.description.abstract | This research aimed to reflect about the experiences of teaching in higher education, lived through the intervention of the knowledge of dance in a discipline of the teaching course in Physical Education of a public University of the State of Minas Gerais, from 2013 to 2015. Four classes of fourth quarter participated in the survey, totaling 173 students of both sexes. The initial planning of the intervention occurred in July 2013, and was restructured in subsequent semesters. We have adopted the approach of action research in conjunction with the contributions of cultural studies. We have found that the study and experimentation of coreológicos elements were fundamental to the body research, subsidizing practice, creation, reflection and appreciation, contributing to the education of sensitivities and the dilution of dichotomies between form and content. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa teve como objetivo refletir sobre as experiências da docência no ensino superior, vivenciadas na intervenção com os conhecimentos da dança em uma disciplina do curso de licenciatura em Educação Física de uma universidade pública do estado de Minas Gerais, no período de 2013 a 2015. Participaram da pesquisa quatro turmas de quarto período, totalizando 173 alunos de ambos os sexos. O planejamento inicial da intervenção ocorreu em julho de 2013, sendo reestruturado nos semestres subsequentes. Adotamos o enfoque da pesquisa-ação em articulação com as contribuições dos estudos culturais. Constatamos que o estudo e a experimentação dos elementos coreológicos foram fundamentais à pesquisa corporal, subsidiando a prática, a criação, a reflexão e a apreciação, contribuindo para a educação das sensibilidades e diluição das dicotomias entre forma e conteúdo. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Educar em Revista | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Dança | pt_BR |
dc.subject | Educação Física | pt_BR |
dc.subject | Educação superior | pt_BR |
dc.subject | Dancing | pt_BR |
dc.subject | Physical Education | pt_BR |
dc.subject | Higher education | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | Compondo percursos gestuais: a dança na formação inicial de professores de Educação Física | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.