Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7256
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Compondo percursos gestuais.pdf325.82 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMiranda, Rita de Cássia Fernandes-
dc.creatorEhrenberg, Mônica Caldas-
dc.date.accessioned2018-09-05T14:39:07Z-
dc.date.available2018-08-16-
dc.date.available2018-09-05T14:39:07Z-
dc.date.issued2017-10-
dc.identifier.citationMIRANDA, Rita de Cássia Fernandes; EHRENBERG, Mônica Caldas. Compondo percursos gestuais: a dança na formação inicial de professores de Educação Física. Educ. rev., Curitiba, n. 66, p. 177-192, dez. 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000400177&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 31 ago. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.50458.pt_BR
dc.citation.issue66pt_BR
dc.citation.spage177pt_BR
dc.citation.epage192pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.50458pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7256-
dc.description.abstractThis research aimed to reflect about the experiences of teaching in higher education, lived through the intervention of the knowledge of dance in a discipline of the teaching course in Physical Education of a public University of the State of Minas Gerais, from 2013 to 2015. Four classes of fourth quarter participated in the survey, totaling 173 students of both sexes. The initial planning of the intervention occurred in July 2013, and was restructured in subsequent semesters. We have adopted the approach of action research in conjunction with the contributions of cultural studies. We have found that the study and experimentation of coreológicos elements were fundamental to the body research, subsidizing practice, creation, reflection and appreciation, contributing to the education of sensitivities and the dilution of dichotomies between form and content.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve como objetivo refletir sobre as experiências da docência no ensino superior, vivenciadas na intervenção com os conhecimentos da dança em uma disciplina do curso de licenciatura em Educação Física de uma universidade pública do estado de Minas Gerais, no período de 2013 a 2015. Participaram da pesquisa quatro turmas de quarto período, totalizando 173 alunos de ambos os sexos. O planejamento inicial da intervenção ocorreu em julho de 2013, sendo reestruturado nos semestres subsequentes. Adotamos o enfoque da pesquisa-ação em articulação com as contribuições dos estudos culturais. Constatamos que o estudo e a experimentação dos elementos coreológicos foram fundamentais à pesquisa corporal, subsidiando a prática, a criação, a reflexão e a apreciação, contribuindo para a educação das sensibilidades e diluição das dicotomias entre forma e conteúdo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofEducar em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDançapt_BR
dc.subjectEducação Físicapt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectDancingpt_BR
dc.subjectPhysical Educationpt_BR
dc.subjectHigher educationpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleCompondo percursos gestuais: a dança na formação inicial de professores de Educação Físicapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.