Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7248
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBassoli, Fernanda-
dc.creatorLopes, José Guilherme S.-
dc.creatorCésar, Eloi Teixeira-
dc.date.accessioned2018-09-05T14:23:35Z-
dc.date.available2018-08-16-
dc.date.available2018-09-05T14:23:35Z-
dc.date.issued2017-12-
dc.identifier.citationBASSOLI, Fernanda; LOPES, José Guilherme S.; CESAR, Eloi Teixeira. Reflexões sobre experiências de formação continuada de professores em um centro de ciências: trajetória, concepções e práticas formativas. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 23, n. 4, p. 817-834, dez. 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000400817&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 31 ago. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170040002.pt_BR
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage817pt_BR
dc.citation.epage834pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170040002pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7248-
dc.description.abstractn the present article we describe the trajectory, formative practices and pedagogical models most frequently employed in teachers' continuing education experiences at the Sciences Center of the Federal University of Juiz de Fora between 2007 and 2015. As data sources, we have used reports made to financial support agencies, research that was conducted with the mentioned courses as an object of study and notes and observations from mediators. As theoretical support for the analysis we have used the formation models: (i) classical; (ii) reflexive practical; and (iii) political-emancipatory. We emphasize that these models are an important reference for the analysis and reflection on the training practices that we have been developing offering support to promote changes in the design of continuing education projects and the trajectory of the same, moving from the classical training model towards the emancipatory-political model. This discussion is of great relevance to the current debate on teacher education.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo são discutidas a trajetória, as práticas formativas e os modelos pedagógicos predominantes nos processos de formação continuada de professores que participaram de cursos oferecidos pelo Centro de Ciências da Universidade Federal de Juiz de Fora no período de 2007 a 2015. Foram utilizados como fonte de dados relatórios enviados aos órgãos de fomento, pesquisas que tiveram tais experiências como objeto de investigação e registros dos professores formadores. Como suporte teórico para as análises, os seguintes modelos de formação subsidiaram o estudo: modelo clássico; prático reflexivo e emancipatório-político. Destaca-se que esses modelos constituíram um importante referencial para a análise e reflexão das práticas formativas desenvolvidas. Assim, são apresentados indicativos de mudanças na concepção dos projetos de formação continuada ao longo dos dez últimos anos, deslocando-se do modelo formativo clássico em direção ao modelo emancipatório-político, cujo debate tem relevância para a formação docente.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofCiência & Educação (Bauru)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação continuada de professorespt_BR
dc.subjectEnsino de ciênciaspt_BR
dc.subjectModelo de formação docentept_BR
dc.subjectContinuing teacher educationpt_BR
dc.subjectScience teachingpt_BR
dc.subjectTeacher education modelspt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleReflexões sobre experiências de formação continuada de professores em um centro de ciências: trajetória, concepções e práticas formativaspt_BR
dc.title.alternativeReflections on teachers' educations in a science center: trajectory, conceptions and formative practicespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.