Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7006
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
brunomunizfigueiredocosta.pdf4.18 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pontuschka, Nídia Nacib-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707502T7pt_BR
dc.contributor.referee1Alves, Gloria da Anunciacao-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785294J7pt_BR
dc.contributor.referee2Nascimento, Maria Letícia Barros Pedroso-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777984A0pt_BR
dc.contributor.referee3Amorim, Cassiano Caon-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4710191Z3pt_BR
dc.contributor.referee4Lopes, Jader Janer Moreira-
dc.contributor.referee4Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772462H4pt_BR
dc.creatorCosta, Bruno Muniz Figueiredo-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4216221E2pt_BR
dc.date.accessioned2018-08-08T14:52:30Z-
dc.date.available2018-08-08-
dc.date.available2018-08-08T14:52:30Z-
dc.date.issued2016-03-08-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7006-
dc.description.abstractThis work has aimed to understand the experiences of School Geography by children in the first grade of Elementary School from their role. Inspired by qualitative principles, it has in Ethnography its methodological basis, especially focusing on the work carried out in two public schools in Juiz de Fora (MG). Thus, it seeks to approximate the meanings that children attribute to this field of knowledge in school practices, putting them in dialogue with adults speeches constituents of School Geography. Taking as the theoretical reference childhood studies and in particular the Geography of Childhood, it brings children's voices, central subjects in anticipation process of compulsory admission to the Elementary school for six years of age. The findings of the investigation were organized in three interpretative fields that redirect the look on anticipating policy of compulsory entry in Elementary Education, as well as the School Geography with children.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem como objetivo compreender as vivências da Geografia Escolar pelas crianças no primeiro ano do Ensino Fundamental a partir do seu protagonismo. Inspirada em princípios qualitativos, tem na Etnografia sua base metodológica, enfocando especialmente o trabalho realizado em duas escolas públicas de Juiz de Fora (MG). Assim, busca aproximar-se dos significados que as crianças atribuem a este campo de saber nas práticas escolares, colocando-os em diálogo com alguns discursos adultos constituintes da Geografia Escolar. Tomando como referencial teórico os estudos da infância e, em especial, a Geografia da Infância, traz as vozes das crianças, sujeitos centrais no processo de antecipação do ingresso obrigatório no Ensino Fundamental para os seis anos de idade. Os achados da investigação foram organizados em três campos interpretativos que reorientam o olhar sobre a política de antecipação do ingresso obrigatório no Ensino Fundamental, bem como a Geografia Escolar com crianças.pt_BR
dc.description.sponsorshipPROQUALI (UFJF)pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade de São Paulopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.department-pt_BR
dc.publisher.program-pt_BR
dc.publisher.initialsUSPpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subjectGeografia da infânciapt_BR
dc.subjectGeografia escolarpt_BR
dc.subjectInfânciaspt_BR
dc.subjectPrimeiro ano do ensino fundamentalpt_BR
dc.subjectChildhoodpt_BR
dc.subjectChildhood Geographypt_BR
dc.subjectChildrenpt_BR
dc.subjectFirst grade of Elementary Schoolpt_BR
dc.subjectSchool Geographypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIApt_BR
dc.titleGeografia Escolar: crianças e infâncias no primeiro ano do ensino fundamental em Juiz de Fora (MG)pt_BR
dc.title.alternativeSchool Geography: children and childhood in the first year of Elementary School in Juiz de Fora (MG)pt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:PROQUALI - Teses



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.