Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6931
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mariadasgracasschinnigerassungarcia.pdf1.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oliveira, Maria Cristina Araújo de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784896E6pt_BR
dc.contributor.referee1Valente, Wagner Rodrigues-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797642D0pt_BR
dc.contributor.referee2Escher, Marco Antônio-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795071Z6pt_BR
dc.creatorGarcia, Maria das Graças Schinniger Assun-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4427965H0pt_BR
dc.date.accessioned2018-07-06T14:15:06Z-
dc.date.available2018-07-05-
dc.date.available2018-07-06T14:15:06Z-
dc.date.issued2018-04-02-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6931-
dc.description.abstractThis dissertation historically studies the presence of Design as primary school subject matter. It was taken as the guiding question of the study: what are the finities of the drawing matter read in the official national and mining directives of the 1940-1950 decades? In the 1940s and 1950s, the teaching is governed by the Organic Law of Primary Education of 1946. The study is situated in the field of History of Mathematics Education, taking as theoretical-methodological references contributions from Cultural History, and considering school culture and disciplines or subjects as historical objects. In addition to the Organic Law for Primary Education, the Programs in Experience of Minas Gerais, published in the 1940s and republished until 1961, were examined. These programs brought the Integrated Design to teaching areas, presented as an auxiliary material, which appears as an activity of expression, observation and intuition. It assumes characteristics of a discipline based on the perspective of rudiments. By these considerations, it begins to constitute a teaching consubstantiated with the character of initiation to the school knowledge; with nothing to do with reference knowledge. Targeted at the primary education objectives, it was aligned with the school subjects constituting this school year - arithmetic, geometry, mother tongue, history and geography, science and hygienept_BR
dc.description.resumoEsta dissertação estuda historicamente a presença do Desenho como matéria escolar no curso primário. Tomou-se como questão norteadora do estudo: Quais as finalidades da matéria Desenho lidas nas diretivas oficiais nacionais e mineiras das décadas de 1940-1950? No recorte temporal adotado – as décadas de 1940 e 1950 – o ensino é regido pela Lei Orgânica do Ensino Primário, de 1946. O estudo se situa no campo da História da educação matemática, tomando como referenciais teóricometodológicos aportes advindos da História Cultural, e considerando-se a cultura escolar e as disciplinas ou matérias como objetos históricos. Foram examinados, além da Lei Orgânica para o Ensino Primário, os Programas em Experiência de Minas Gerais, publicados na década de 1940 e republicados até 1961. Esses Programas trouxeram o Desenho integrado às áreas de ensino, apresentado como matéria auxiliar, que aparece como atividade de expressão, observação e intuição. Assume características rudimentares, ou seja, passa a constituir um ensino consubstanciado com o caráter de iniciação aos saberes escolares; sem nada a dever aos saberes de referência. Pautado nas finalidades dadas para o ensino primário, se mostrou alinhado às matérias escolares constitutivas deste ciclo escolar – aritmética, geometria, língua pátria, história e geografia, ciências e higiene.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação Matemáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesenhopt_BR
dc.subjectMatéria escolarpt_BR
dc.subjectLegislação educacionalpt_BR
dc.subjectHistória da educação matemáticapt_BR
dc.subjectDrawingpt_BR
dc.subjectSchool primarypt_BR
dc.subjectEducational legislationpt_BR
dc.subjectHistory of mathematics educationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRApt_BR
dc.titleO desenho como matéria em Minas Gerais nas décadas de 1940 e 1950pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.