Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6778
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marcelocunhafigueiredo.pdf920.65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Detoni, Adlai Ralph-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708701J8pt_BR
dc.contributor.referee1Piermatei Filho, Orestes-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4731468T8pt_BR
dc.contributor.referee2Campos, Dilhermando-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775879Y7pt_BR
dc.creatorFigueiredo, Marcelo Cunha-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4324937J9pt_BR
dc.date.accessioned2018-05-22T13:55:00Z-
dc.date.available2018-05-17-
dc.date.available2018-05-22T13:55:00Z-
dc.date.issued2018-02-28-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6778-
dc.description.abstractThe so named non-Euclidean geometries are a part of the History of Mathematics, but our readings indicate an absence of space for this subject in Brazilian Mathematics teaching degree courses. Opposing this scenario, we aimed to devise materials for both current and future Mathematics teachers under a different perspective for Geometry. Our goal was to search the literature for ways of presenting projective geometry in order to make up an educational product that shows a possibility of axiomatizing such theory. The proposed course was applied to a group of Mathematics teaching undergraduate students who had already gone through a Plane Euclidean Geometry class at a public University, which created the opportunity for a field study. The activities we propose in our product are of investigative nature, aiming to solve Euclidean Geometry problems in alternative ways with the help of a Dynamic Geometry software after the presentation of a Projective Geometry conception. Our investigation was focused on the question “In which ways can a basic and introductory class on Projective Geometry contribute for teaching degree students to structurally rethink Geometry by widening its foundations?”. The data we generated in our research was analyzed according to the phenomenological approach, in which reductions are made based from genuine manifestations of the study subjects and categorizations are obtained in the form of signification convergences.pt_BR
dc.description.resumoAs geometrias denominadas não-euclidianas fazem parte da história da Matemática e nossas leituras mostram que elas não têm tido muito espaço nas licenciaturas da matéria no Brasil. Contrapondo esse panorama, buscamos estruturar um material para atuais e futuros professores de matemática, vislumbrando um outro olhar para a Geometria. Nosso estudo tem como objetivo buscar nas literaturas sobre o tema formas de apresentação da Geometria Projetiva, para confecção de um produto educacional que mostre uma das possibilidades de axiomatização desta teoria. O curso proposto foi aplicado na prática junto a um grupo de licenciandos de uma universidade pública que já tinham estudado Geometria Euclidiana Plana, oportunizando uma pesquisa de campo. As atividades propostas no produto são de cunho investigativo, e buscam solucionar problemas de Geometria Euclidiana de forma alternativa, com auxílio de software de geometria dinâmica e após a apresentação de uma concepção geométrica projetiva. Nossa investigação teve como foco a questão: ‘Como um curso básico e introdutório de Geometria Projetiva pode contribuir para licenciandos repensarem a geometria estruturalmente, de modo ampliado em seus fundamentos?’ Da pesquisa empreendida resultaram dados, analisados com base na metodologia fenomenológica, através da qual se procede com as reduções a partir das manifestações genuínas dos sujeitos de pesquisa, obtendo-se categorizações em forma de convergências de significações.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação Matemáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de matemáticapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectGeometria projetivapt_BR
dc.subjectMetodologia alternativapt_BR
dc.subjectFenomenologiapt_BR
dc.subjectMathematics teachingpt_BR
dc.subjectTeacher trainingpt_BR
dc.subjectProjective geometrypt_BR
dc.subjectAlternative methodolgypt_BR
dc.subjectPhenomenologypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRApt_BR
dc.titleUma proposta de trabalho didático com a geometria projetivapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.